ARJUNA
Arjuna iku putra Prabu
Pandudewanata, raja negara Astinapura karo Dewi Kunti/Dewi Prita putri
Prabu Basukunti, raja negara Mandura. Arjuna
anak ketelu saka Pandawa. Arjuna tunggal bapa ibu karo Puntadewa lan
Bima/Werkudara. Dene Nakula lan Sadewa iku tunggal bapa seje ibu, putra Pandu
dengan Dewi Madrim .
Arjuna satria seneng
tapa lan merguru golet ilmu. Kejaba dadi muride Resi Drona ing Padepokan
Sukalima, uga dadi muride Resi Padmanaba saka Pertapaan Untarayana. Arjuna nate
dadi Pandita ing Goa Mintaraga, peparab Bagawan Ciptaning. Arjuna didadekna
jago kadewatan ambengkas Prabu Niwatakawaca, raja raksasa saka negara
Manimantaka. Saka jasane, Arjuna dinobatna dadi raja Kahyangan Kaindran jejuluk
Prabu Karitin lan ulih anugrah pusaka-pusaka sakti saka para dewa, kadosta : ;
Gendewa (saka Bathara Indra), Panah Ardadadali (saka Bathara Kuwera), Panah
Cundamanik (saka Bathara Narada).
Arjuna uga nduweni
pusaka-pusaka sakti liyane kayata ; Keris Kiai Kalanadah, Panah Sangkali (saka
Resi Durna), Panah Candranila, Panah Sirsha, Keris Kiai Sarotama, Keris Kiai
Baruna, Keris Pulanggeni (diparingake marang Abimanyu), Terompet Dewanata, Cupu
berisi minyak Jayengkaton (paweweh Bagawan Wilawuk saka pertapaan Pringcendani)
lan Kuda Ciptawilaha kalyan Cambuk Kiai Pamuk. Dene ajian sing diduweki Arjuna kayata
: Panglimunan, Tunggengmaya, Sepiangin, Mayabumi, Pengasih lan Asmaragama.
Arjuna kagungan garwa 15
lan 14 anak. Adapun garwa-garwane lan putra-putrane
Arjuna yaiku :
1. Dewi Sumbadra , duwe putra
Raden Abimanyu.
2. Dewi Larasati , duwe
putra Raden Sumitra lan Bratalaras.
3. Dewi Srikandi
4. Dewi Ulupi/Palupi ,
duwe putra Bambang Irawan
5. Dewi Jimambang , duwe
putra Kumaladewa lan Kumalasakti
6. Dewi Ratri , duwe
putra Bambang Wijanarka
7. Dewi Dresanala , duwe
putra Raden Wisanggeni
8. Dewi Wilutama , duwe
putra Bambang Wilugangga
9. Dewi Manuhara , duwe
putra Endang Pregiwa lan Endang Pregiwati
10. Dewi Supraba , duwe
putra Raden Prabakusuma
11. Dewi Antakawulan , duwe
putra Bambang Antakadewa
12. Dewi Maeswara
13. Dewi Retno Kasimpar
14. Dewi Juwitaningrat ,
duwe putra Bambang Sumbada
15. Dewi Dyah Sarimaya.
Arjuna uga duwe ageman lambang
keagungan, yaiku ; Kampuh/Kain Limarsawo, Ikat Pinggang Limarkatanggi, Gelung
Minangkara, Kalung Candrakanta dan Cincin Mustika Ampal (gemiyen duweke Prabu
Ekalaya, raja negara Paranggelung).
Arjuna uga nduweni jeneng akeh lan julukan akeh yaiku ; Parta (pahlawan perang), Janaka (duwe bojo akeh), Pemadi (ganteng), Dananjaya, Kumbaljali, Ciptaning Mintaraga (pendeta suci), Pandusiwi, Indratanaya (putra Bathara Indra), Jahnawi (gesit trengginas), Palguna, Danasmara ( perayu ulung ) dan Margana (seneng tetulung)
Arjuna uga nduweni jeneng akeh lan julukan akeh yaiku ; Parta (pahlawan perang), Janaka (duwe bojo akeh), Pemadi (ganteng), Dananjaya, Kumbaljali, Ciptaning Mintaraga (pendeta suci), Pandusiwi, Indratanaya (putra Bathara Indra), Jahnawi (gesit trengginas), Palguna, Danasmara ( perayu ulung ) dan Margana (seneng tetulung)
Arjuna duwe sifat
perwatakan ; Cerdik pinter, kalem, teliti, sopan-santun, wani lan seneng
ngayomi kang asor, Arjuna mimpin Kadipaten Madukara, wilayah negara Amarta. Sakwise
perang Bhatarayuda, Arjuna dadi raja ing Negara Banakeling, bekas kerajaan
Jayadrata. Pungkasane riwayat Arjuna
diceritakan, Arjuna muksa ( mati sempurna ) bareng-bareng karo papat sedulure
(Pandawa Lima mati bareng/muksa).
Arjuna netrane jaitan, irunge
mancung, nganggo sanggul kadal menek, nganggo sunting waderan, agemane ra ana
perak lan emas utawa prasaja. Ngaggo kain bokongan ksatria.
Arjuna berwanda: 1.
Jimat, karangan Panembahan Senapati dan juga Sinuhun Sultan Agung di Mataram,
2. Mangu, karangan Sinuhun Sultan Agung di Mataram, 3. Kanyut, 4. Kinanti, dan
5. Malat.
Wanda Jimat kanggo wayang Arjuna iku asli saka wayang Kraton Surakarta, jalaran
wanda Jimat iku digunakake kanggo wayang sekotak kang diarano Kyai Jimat. Boten
pareng dipentasake dening sembarang dalang wayang iku lan amung dipentasake
dening raja utawa pangeran.
PRABU ARJUNAPATI
Prabu Arjunapati raja
negara Sriwedari lan anak muride Prabu Kresna. Dheweke murid kang setya tuhu
marang guru lan miturut apa titahe guru. Nalika Prabu Arjunapati tinitah sing nyalahi
adab, yaiku supados masrahake garwane marang Arjuna, mula kanthi dibantu patihe
dheweke nglawan merjaya Arjuna. Ananging Arjuna bisa diuripake maning dening
Prabu Kresna nganggo kesektene kembang Wijayakusuma.
Digambarkan di sini,
bahwa perbuatan lalim akan menemui hukumannya dan hukuman harus diterima
sebagaimana adanya, oleh karena ini adalah hasil, buah daripada perbuatan sendiri
dan meski Arjuna sekalipun harus memetik buah daripada perbuatannya.
Prabu Arjunapati bermata jaitan, berhidung mancung, bermuka agak tenang.
Bersanggul kadal menek, berjamang tiga susun dengan garuda membelakang.
Bersunting waderan, berpraba. Bergelang, berpontoh, dan berkeroncong.
Berselendang. Berkain kerajaan lengkap.
BETARA
ASMARA
Betara Asmara iku Dewa
kesenengan. Miturut kepercayaan miyen, sing sapa bae ulih kesenengan, berarti dilindungi
Dewa Asmara. Mula Betara Asmara sering nyamar lan nggoda manungsa, nganti manungsa
mbukak atine kanggo kesenengan. Pada bae karo ksatria sing mlaku-mlaku ing
tengah alas lan diganggu raksasa utawa kewan galak, gangguan-gangguan iku
sejatine saka Hyang Asmara sing pungkasane nekakake kesenengan marang sing
diganggu mau.
Betara Asmara netrane
jaitan, irung mancung. Mahkotane jangkep, ageman cendhak, nganggo keris, nganggo
gelang, nganggo pontoh ing njaba ageman, nganggo keroncong, lan sepaton. Kabeh
agemane Betara Asmara iku sarwa endah, cocok karo praupane. Jalaran sekabehane
sarwa endah, mula dheweke dianggep Dewa Kesenengan.
Sarung keris pada karo iki sinebut ladrang lan sarung yang bertanda kain
melintang di tengah, disebut kayu timah yang berkendit (seperti dililit ikat
pinggang). Menurut kepercayaan orang Jawa, sarung keris demikan sangat berharga
dan berkhasiat pula.
PRABU ARJUNASASRABAHU
BAMBANG ASWATAMA
Bambang Aswatama anak
Dahyang Durna karo Dewi Wilotama, widadari kang
nalika ketemu Durna, arupa jaran. Mula
asma Aswatama iku tegese jaran kang utama (aswa = kuda). Aswatama iku sakti. Saka Dewa ulih senjata arupa panah Cundamani sing bisa ngethokae geni kang panas banget. Aswatama tansah
diayomi Wilotama, ibune.
Dheweke iku ksatria agung, miihak marang Korawa lan dadi penasihat siasat perang. Uripe Aswatama diayomi ibune, Dewi Wilotama sawijining
widadari. Sabe-saben Aswatama lena, ibune
teka sabiyantu. Pramila Aswatama tyansah unggul
ing palagan perang.
Sebenare Aswatama sebangsa pendeta, sebab dheweke anak Dahyang Durna, guru Pendawa lan Korawa. Aswatama pancen
mbelani kerajaan Astina, ananging bantuane ora keton. Jalaran
mihak Astina, disengit Pendawa, musuh Astina lan uga ora seneng marang Banowati sing dianggep mungsuh
sajroning sarung, jalaran senajan laire Dewi Banowati iku permaisuri Prabu Suyudana, batine Banowati mihak Pendawa. Mula Aswatama tansah
dendam marang Banowati.
Ing perang Baratayuda tansah ngerteni
tipu muslihate mungsuh lan tansah
menang perang. Sakwise perang Baratayuda Aswatama nduweni seja mateni kerabat Pendawa kanthi
gawe trowongan mlebu marang umahe Pendawa.
Aswatama mirsani Dewi Banowati, terus
dipateni. Ing papan iku Aswatama weruh anake Angkawijaya,
yaiku Parikesit sing isih bayi. Aswatama niat
mateni bayi iku, sibayi nangis banter lan nendang panah Pasopati kang diselehake sangisore sikile bayi kanggo njaga bayi. Panah melesat, ngenani gulune Aswatama nagnti
tugel gulune lan Aswatama mati.
Aswatama netrane kaya dondong putih, irung mancung jangkep, nganggo
ketu udeng karo garuda mawuri, nganggo
sunting kembang kluwih dawa. Nganggo
kalung putran wangun wulan arit. Nganggo
gelang, nganggo pontoh, nganggo keroncong. Nganggo
kain, ananging celanane ora dawa. Ing cerita, Aswatama sikile sikil jaan lan bersurai, jalaran
dheweke ibune jaran.
BAGAWAN BAGASPATI
Bagawan Bagaspati nalika mudane aran Bambang Anggana Putra, putrane Resi
Jaladara saka Pertapaan Dewasana, karo Dewi Anggini, keturunan Prabu Citragada,
raja negara Magada. Ing kawitane Bambang Anggana Putra awujud satria tampan, ananging
jalaran kena kutuk Sanghyang Manikmaya nalika anggarwa Dewi Darmastuti wujude
malik dadi raksasa. Bagawan Bagaspati sakteruse dadi brahmana ing pertapaan
Argabelah lan peparab Bagawan Bagaspati.
Bagaspati banget saktine. Duwe Ajian
Candrabirawa, ora bisa mati yen ora manut karepe dhewek. Bagaspati agarwa Dewi
Dharmastuti, sawijining hapsari/bidadari, lan peputra Dewi Pujawati. Bagaspati watake;
sabar, ikhlas, percaya marang kuwasane Tuhan, rela korban lan asih marang
putrine. Bagaspati seduluran raket banget kalyan Prabu Mandrapati, raja negara
Mandara sing kalebu sedulur nunggal guru.
Pungkasane crita, amarga sih lan mbelani putrine, Dewi Pujawati, Bagaspati gelem mati dipateni Narasoma, mantune dhewek. Sedurunge mati, Aji Candrabirawa diparingake marang Narasoma.
Pungkasane crita, amarga sih lan mbelani putrine, Dewi Pujawati, Bagaspati gelem mati dipateni Narasoma, mantune dhewek. Sedurunge mati, Aji Candrabirawa diparingake marang Narasoma.
BAGAL BUNTUNG
BATARA GURU
BADAWANGANALA
BADRAINI
BAGONG GEMBOR
BAGONG RATU
Bagong
(Bawor) kedadeyan saka bayangane Sanghyang Ismaya sinabda Sanghyang Tunggal, bapake.
Nalika Sanghyang Ismaya mudun Arcapada, nyuwun marang bapake bisa diparingi
kanca, jalaran Ismaya sing ditugasake ngawasi trah keturunan Witaradya rumangsa
ora sah menawa sawijining persaksian ukur wong siji thil. Sanghyang Tunggal banjur
akon Sanghyang Ismaya noleh meng mburi , dumadakan wis ana pawongan kang wujude
meh memper karo dheweke.
Ing
cerita pedalangan Jawa, Bagong diarani uga Bawor, Carub utawa Astrajingga.
Bagong nduwe tabiat ; lagak lagu omongane kebocah-bocahan, lucu, swara gedhe
mandan serak (agor ; Jawa), tindakane kaya wong bodo, omongane njengkelake, ananging
tansah pas,
Bagong
agarwa Endang Bagnyawati, anak Prabu Balya raja Gandarwa ing Pucangsewu.
Perkawinane bareng-bareng karo perkawine Semar karo Dewi Kanistri lan perkawine
Resi Manumayasa karo Dewi Kaniraras, kakange Dewi Kanistri, putri Bathara Hira.
Padha bae karo Semar, Bagong umure dawa baget, urip nganti tekan jaman Madya.
Miturut riwayat
pedalangan, jaman Mataram ana dalang asma Panjangmas. Keturunan Panjangmas iku ngumbara
ing Jawa Timur lan mentasake ing kono Semar, Gareng dan Petruk. Dene keturunan sing
ngumbara ing Jawa Barat, ngasnggo Semar lan Bagong.
Miturut riwayat uga, nek
keturunane iku wadon, garwane kudu gelem ndalang, ananging sadurunge pentas
kudu njaluk idzi pangestu marang gawane luwih dhisit.
Nalika Bagong wicara, swarane
gede lan keprungu kendor ing gulu. Mata Bagong awangun pecicilan (membeliak), irung
pesek, lambe ngisor dhower, sirah gundul, wetenge gede, berburut pusar. Nganggo
gelang lan ageman wangun rapekan dagelan. Bagong berwanda: 1. Gilut, karangan
Sri Sultan Agung, 2. Gembor, 3. Ngeñgkel, dan 4. Roti.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar