PRABU
BALADEWA
diambil dari
berbagai sumber untuk kepentdian pembelajarn Bahasa Jawa SMP Al Islam Cipari lan
SMK Tarbiyatul Islam Kawunganten.
Prabu Baladewa nalika mulane
aran Kakrasana, putrane Prabu Basudewa, raja negara Mandura kalyan permaisuri
Dewi Mahendra/Maekah (Jawa).
Baladewa laire kembar bareng adhine, Narayana lan duwe adi seje ibu aran: Dewi Sumbadra/Dewi Lara Ireng, putri Prabu Basudewa karo permaisuri Dewi Badrahini.
Baladewa laire kembar bareng adhine, Narayana lan duwe adi seje ibu aran: Dewi Sumbadra/Dewi Lara Ireng, putri Prabu Basudewa karo permaisuri Dewi Badrahini.
Baladewa uga duwe dulur
seje ibu Arya Udawa, putra Prabu Basudewa karo Ken Sagupi, sawijindi swarawati
keraton Mandura. Baladewa watake atos, gampang nesu, anangdi sugih pangapura. Baladewa
trampil olah kanuragan gada, mula Bima lan Duryulana merguru marang Baladewa.
Baladewa duwe pusaka sekti; Nangggala lan Alugara, karone paweweh saka Bathara
Brahma. Baladewa duwe tungganga gajah aran Kyai Puspadenta. Prabu Baladewa nalika
enom nate dadi pandita di pertapaan Argasonya pepaab Wasi Jaladara, garwane
aran Dewi Erawati, putri Prabu Salya karo Dewi Setyawati/Pujawati saka negara
Mandaraka. Saka perkawinan iku duwe anak loro aran : : Wisata lan Wimuka. Prabu Baladewa diyakini titisane Sanghyang
Basuki, Dewa keslametan. Baladewa dawa umure. Sakwise perang Bharatayuda, Prabu
Baladewa dadi pamong lan penasehat Prabu Parikesit, raja negara Astina sepungkure
Prabu Kalimataya/Prabu Puntadewa, kanthi jejuluk Resi Balarama. Baladewa mati
moksa sakwise Wangsa Yadawa enthek saka nduwur bumi
Nalika Kakrasana
bertakhta dadi raja negara Madura, asma Prabu Baladewa. Dadi raja amarga dadi
mantune Prabu Salya raja Madraka. Wektu iku dheweke nganggo asma Prabu
Baladewa, amarga nalika perkawinanae dirubung para dewa. Wekt iku uga dheweke dipardii
Betara Guru senjata Alugora. Dendi para Dewa dijenengi Kusumawalikita, Balarama
lan Basukiyana. Hyang Narada aweh jeneng Alayuda.
Sakwise dadi raja mihak
Korawa lan mungsuhan karo Pendawa. Jalaran kesaktene, Baladewa dendi Sri Kresna
dianggep pawongan pilih tanddi. Mula samangsa perang Baraayuda meh klakon, Baladewa
diapusi Sri Kresna, supaya bertapa di Grojogan Sewu.
Tujuane Prabu Kresna ngasdiake
Prabu Baladewa di Grojogan Sewu (air terjun seribu jeram) jalaran Prabu Kresna mangerteni,
menawa Prabu Baladewa ora ana lawane lan Kresa mangerteni menawa dheweke
mbelani Korawa, Kresna kawatir baal dadi memalandi pihak Pendawa. Mula saka iku
Prabu Kresna ngaboti Pendawa, mula ngupaya kareben Pandawa menang di perang
Baratayuda. Akhire Prabu Baladewa tapa di Grojogan Sewu.
Nuju sewijindi dina ndiali
grojogan iku mili getih, panyanane Prabu Baladewa, perang Baratayuda wis
kawiwitan. Sakwise perang Prabu Baladewa bali negara Astina lan mangerteni, menawa
keluarga Korawa enthek di melan perang. Prabu Baladewa melu Pendawa lan nganti
matine dadi pamomonge Prabu Parikesit.
Dideleng saka kaluwarga,
Prabu Baladewa kudune mihak Pendawa, jalaran luwih perek kekeluwargaane. Awit
dheweke dadi mantune Prabu Salya lan krasa mulya di Astina, mula mbelani
Astina.
Prabu Baladewa berwanda:
1. Geger (istilah diambil lan karangan Susuhunan Anyakrawati yang wafat di
Krapyak), 2. Kaget, 3. Sembada 4. Paripeksa lan 5. Rayung.
HYANG CINGKARABALA - HYANG
BALAUPATA
Hyang Cdikarabala lan Hyang Balaupata netrane plelengan irung nyanthik palwa (serupa haluan perahu). Karone Dewa raksasa sedulur kembar, putrane raksasa Gopatama sedulure Lembu Andhini, tunggangane Hyang Guru. Sedulur
kembar iki dadi lambang amarah sdi ngalang-alangi manungsa kang lagi
ngendiake cipta utawa ngeker hawa nafsu. Mula
karone Dewa raksasa iku digambarake tukang
jaga lawang Swarga. Manungsa sdi kepengin mlebu Swarga, kudu mengonoh kanthi balan aluse lan hawa
nepsune kudu ilang diibaratake karone Dewa raksasa iku.
Di pewayangan ana
aturan sapa bae sdi pengin mlebu swarga, ora ulih teka karo balan kasare, anangdi
kudu nganggo balan haluse. Sdi
mlebu swarga karo balan kasare, dialang-alangi
raksasa iku. Anangdi ana ksatria, yaiku Arjuna, sdi
bisa mlebu swarga karo balan kasare. Sdi kaya kiye diarani sumengka pangawak bajra tegese banget temene kaya awak angin
puyuh.
Semar munggah swarga karo balan kasarnya amarga
Semar njaluk baline mandi awake kang wujud satria endah. Semar sejatine Dewa sdi diturunakemenyang arcapada, bumi kanggo
njaga keluarga Pendawa Lima.
Kanthi tuldha-tuladha iku, mula kanthi simbol,
manungsa bisa madep sowan Dewa akanthi balan wadge, asal syarat-syarate bisa dipenuhi.
Anangdi sarat-sarat itu angel banget diteliti lan digoleti. Sebagian wong
nebutake menawa kesucian jiwa sdi utama, ana benere uga, sebagian liyane
anggepane beda. Anangdi kapriye carane nyucekake jiwa? Miturut cara pewayangan,
kanthi laku semadi.
BAMBANG WIJANARKO
DEWI BANOWATI
Dewi Banowati putri Prabu
Salya, raja negara Mandraka, Banowati putri sdi ayu, dudu
sebab lanlan lan riasane, jalaran
senajan ora dirias tetep keton ayu banget. Sola
bawa Banowati kapriye bae tansah serba pantes lan dadi
nambah ayune. Menawa nesu lan asam parupane, malah tambah manis.
Wiwit awal
sejatine Bariowatj kesengsem marang Arjuna, anangdi
dadi permaisuri Prabu Suyulana,
sanajan ora ngimbangi sih
katresnane. Cinta Banowati marang Arjuna sinambung sakwise perang Baratayuda, sematine Suyulana, Banowati kagarwa
dendi Arjuna.
Sola bawa Banowati sdi
kaya kuwe, agawe nesune Aswatama kalang Korawa. Bonawati dipateni Aswatama
nalikane krpati turu. Iki males ukume Aswatama marang Banowati sdi
wis nglemboni Prabu Suyulana, dianggep uga ngremehake derajate raja.
Banowati netrane jaitan, irung mancung manlan nkarogak. Anangbdi
ndiali solah bawane, mata Banowati mlorok kanthi nglirik jelas, utawa
matane nyambel goreng lan menawa
pandelenge katdial manungsa, krasa pedes nunjem
ati.
Banowati nganggo jamang kanthi garuda gedhe
mawuri. Nganggo suntdi waderan dawa. Nganggo
gelung gede, tekan pundhak. Nganggo
kalung ulur-ulur.
Banowati berwanda: Golek,
karangan Sri Sultan Agung.
BRAHALA
BARATWAJA
BARUNA
PRABU
BASUDEWA
Prabu Basudewa iku putra mbarep
Prabu Basukunti raja negara Mandura karo permaisuri Dewi Dayita, putri Prabu
Kunti, raja Boja. Basudewa duwe dulur
nunggal bapa ibu telu cacahe, yaiku : Dewi Prita/Dewi Kunti, Arya Prabu Rukma lan
Arya Ugrasena. Prabu Basudewa kagungan garwa telu lan putra papat. Kalyan Dewi
Mahira/Maerah (Jawa) duwe putra Kangsa.
Kangsa sejatine putra Prabu Gorawangsa, raja raksasa negara Gowabarong sdi memba-meba
dadi Prabu Basudewa palsu lan kasil sambut silandi asmara kalyan Dewi Mahira.
Karo Dewi Mahindra/Maerah
(Jawa), Prabu Basudewa duwe anak kembar yaiku ; Kakrasana lan Narayana. Dene
karo Dewi Badrahini duwe putra Dewi Wara Sumbadra/Dewi Lara Ireng. Kanthi sesdiilan,
Prabu Basudewa uga ngawini Ken Sagupi, swaraswati Keraton Mandura, duwe putra asma
Arya Udawa.
Prabu Basudewa banget asih trsnane marang kaluwargane.
Prabu Basudewa banget asih trsnane marang kaluwargane.
Basudewa ,impad olah
keprajuritan lan mahir di senjata panah lan lembdi. Jaman yuswa tuwane,
Kerajaan Mandura kapasrahake marang Kakrasana, lan urip mendeta di Pertapaan
Randugumbala. Prabu Basudewa seda nalika negara Mandura digempur Prabu Sitija/
Bomanarakasura raja Negara Surateleng.
Prabu Basudewa raja
negara Madura lan putra Prabu Kuntiboja. Sedurunge Prabu Basudewa dadi raja di
Madura, kagungan permaisuri putri pandita, Begawan Kawita, asma Dewi Maerah. Perkawinane
mulya nganti dadi raja. Anangdi permaisurine ndadekake rusake kerajaan Madura,
yaiku nalika kerajaan iki ketekanan mungsuh, Sawijindi raja raksasa aran Prabu
Gorawangsa. Gorawangsa bisa memba-memba dadi Prabu Basudewa lan kasil gandeng
asmara karo Dewi Maerah, lan ngandut mbabarake Raden Kangsa.
Raden Kangsa menika sdi
ngrusak negara Madura, nyebabake kalunta-luntane putra-putra Prabu Basudewa. Anangdi
sakwise Kangsa mati, bali aman mandi negara Madura. Prabu Basudewa duwe dulur
sawijindi putri, asma Dewi Kuntiralibrangta, yaiku ibu Yudistira, Wrekodara lan
Arjuna, telu anggotane Pendawa Lima.
Prabu Basudewa netane
kedondongan, irung lan raine jangkep, kumisan, jenggotan. Nganggo mahkota, nganggo
jamang susun telu kalyan garuda mawuri, berpraba. Nganggo gelang, nganggo
pontoh lan nganggo keroncong. Nganggo ageman bokongan raton.
PRABU BASUKESTI
Prabu Basukesti iku raja negara Wirata lan cucu Prabu Basupati, uga raja negara Wirata. Jamane Basukesti, negara Wirata semakin bertambah kuat, sentausa lan
makmur.
Anangdi Prabu Basukesti ngrasa kuciwa uripe, amarga
selane permaisurine, mula
dijuluki awak sdi panas. Awit banget isine, baginda ndigalake kerajaan lan dadi pandita asma Resi Maosada.
Sakwise matahun-taun tapa, sang Resi angsal garwa aran Dewi Adrika lan bali
menyang Wirata dadi raja mandi kanthi asma Prabu Basukesti mandi.
Prabu Basukesti netrane kedondongan, irung mancung, jenggotan. Nganggo
mahkota kerajaan, nganggo jamang susun
telu, nganggo
garuda mawuri, nganggo suntdi waderan. Nganggo
praba, nganggo kalung ulur-ulur. Nganggo ageman bokongan raton. Nganggo
gelang, nganggo pontoh lan nganggo
keroncong.
BASUKI
PRABU BASUKUNTI utawa WASUKUNTI
Prabu Basukunti jaman mulane asma Suradewa, putera pambayun Prabu
Wasukunteya, raja Negara Mandura karo permaisuri Dewi Sungganawati. Basukunti duwe
adi aran Kuntadewa, sdi nalika dadi raja negara Boja jejuluk Prabu Kuntiboja.
Prabu Basukunti agarwa Dewi Dayita, putri Prabu Kunti, raja Boja.
Saka Perkawinanane duwe anak 4 (papat) yaiku : Arya Basudewa, Dewi Prita/Dewi Kunti, Arya Prabu Rukma lan Arya Ugrasena.
Prabu Basukunti agarwa Dewi Dayita, putri Prabu Kunti, raja Boja.
Saka Perkawinanane duwe anak 4 (papat) yaiku : Arya Basudewa, Dewi Prita/Dewi Kunti, Arya Prabu Rukma lan Arya Ugrasena.
Prabu Basukunti duwe sifat lan watek; wani, cerdik pandai, arif bijaksana
lan seneng tetulung. Sakwise sepuh, kerajaan Mandura kapasrahake marang anak
mbarepe Arya Basudewa lan urip dadi brahmana nganti selane.
PRABU BASUPATI
Prabu Basupati uga asma Prabu Basuparicara (Mahabharata).
Basupati Putra Bathara Srinada/Prabu Basurata, raja negara Wirata kapisanan kalyan permaisuri Dewi Bramaniyuta, Putri Bathara Brahma. Prabu Basupati adi kandung asma Bramananeki sdi kargarwa dendi Bambang Parikenan, putra Bathara Bremani/Brahmanaresi karo Dewi Srihuna/Srihunon.
Basupati Putra Bathara Srinada/Prabu Basurata, raja negara Wirata kapisanan kalyan permaisuri Dewi Bramaniyuta, Putri Bathara Brahma. Prabu Basupati adi kandung asma Bramananeki sdi kargarwa dendi Bambang Parikenan, putra Bathara Bremani/Brahmanaresi karo Dewi Srihuna/Srihunon.
Amarga banget tekun tapa, Prabu Basupati digdaya sekti , uga mangerteni
basane kewan. Basupati ulih anugerah Bathara Indra awujud kereta sekti aran
Amarajaya jangkep karo bendera perange sdi agawe kebal marang senjata apa bae.
Karo kereta sekti Amarajaya, Prabu Basupati naklukake pitu negara, mlebu dadi
wilayah kekuasaan negara Wirata. Prabu Basupati agarwa Dewi Angati utawa Dewi
Girika (Mahabharata), putri Bagawan Kolagiri karo Dewi Suktimati.
Saka perkawinane duwe anak telu ; Arya Basunada, Arya Basukesti lan Arya
Basumurti. Prabu Basupati mimpin negara Wirata nganti sepuh. Basupati masrahake
Kerajaan Wirata marang Arya Basunada, lan terus urip dadi brahmana nganti seda
nalika dheweke pas bermudra.
BAWOR BANYUMAS
BAWOR CIREBON
SANG HYANG BAYU
Sang Hyang Bayu iku Dewa angina, putra Betara Guru lan kuasa ngilangake alam raya seisine iki sarana angine. Tanda Dewa berjiwa bayu (angin) yaiku nganggo kain poleng (berkotak kotak) lan berkuku pancanaka di jempole.
Hyang Bayu duwe dulur tunggal-bayu, pada-pada duwe daya kekuatan angin; yaiku
: 1. Sang Hanuman, 2. Wrekodara
(Bratasena), 3. Wil Jajahwreka, 4. Begawan Maenaka, lan 5. Liman Satubanda, uga asma Gajah Sena. Menawa mlaku, kelima sedulure
iku tansah
dietutake angin prahara lan lakune cepet bangeti.
Di lakon Begawan Palasara Krama (kawin), Betara Bayu rawuh
minangka pemisah perselisihan
paham antawis Palasara lan Sentanu sdi
ngrebutake kemuliaan kanthi
putusan, menawa Sentanu milih kemuliaan di Marcapada (dunia), lan Palasara milih kemuliaan di Kahyangan, (akhirat). Kajaba
di lakon iki, Betara Bayu uga asrdi mudun Marcapada dadi pemisah, menawa
ana selisih paham. Nalika Perang Baratayuda wis perek, para Dewa mudun menyang negara Astina kanggo
misahake Pendawa lan Korawa. Betara Bayu uga melu. Anangdi usahane para Dewa ora
kasil lan perang akhire klakon. Di pewayangan, nalika
perang kang pungkasan kang umume sinebut perang sampak, Wrekodara (Bratasena) umume nyebabake mati mungsuhe. Saben-saben mungsuhe mati, Wrekodara
njoget lan jogelane
sinebut tari tayungan. Anangdi menawa mungsuhe wong Korawa, mungsuhe iku
ora mati, jalaran Korawa nembe bakal mati mbenjang
di Perang Baratayuda.
Sedurunge ana Wrekodara, perang pungkasan
iku diakhiri dendi Betara Bayu. Hyang Bayu netrane telengan, irung dempak
duwe kuku pancanaka. Nganggo mahkota, nganggo
jamang susun telu, nganggo
suntdi waderan, nganggo pupuk, nganggo
ageman poleng, dadi tanda
menawa Dewa iki duwe
kesakten angin. Hyang Bayu Dewane Wrekodara. Mula Wrekodara uga
sinebut Bayusuta, jalaran diangkat dadi anak
temone Hyang Bayu. Hanuman uga diaku anak dendi dewa iki.
BILUNG BANYUMAS
Bilung iku raksasa cilik sdi dadi kancane Togog lan menyang endi bae
tansah bebarengan. Saben-saben ketemu Petruk tansah nantang gelut & ngetokake
swara kukuruyuk kaya ayam jago. Anangdi menawa dijotos sepisanan dendi Petruk langsung
kalah & mangis. Bilung dadi Punakawan sdi mihak mungsuh, biasane Bilung aweh
iguh pratikel marang majikane, menawa iguhe ora dirungokake, bilung aweh iguh
pratikel sdi akibate banget eleke.
BIMA utawa WERKUDARA BANYUMAS
Bima Utawa Werkudara dikenal pula karo nama; Balawa, Bratasena,
Birawa, Landunwacana, Nagata, Kusumayuda, Kowara, Kusumadilaga, Pandusiwi,
Bayusuta, Sena, utawa Wijasena. Bima putra kedua Prabu Pandu, raja Negara
Astina karo Dewi Kunti, putri Prabu Basukunti karo Dewi Dayita dari negara
Mandura.
Bima mempunyai dua orang saudara kandung bernama: Puntadewa lan Arjuna, serta 2 orang saudara lain ibu, yaitu ; Nakula lan Sadewa.
Bima mempunyai dua orang saudara kandung bernama: Puntadewa lan Arjuna, serta 2 orang saudara lain ibu, yaitu ; Nakula lan Sadewa.
Bima duwe sifat lan watek; gagah berani, teguh, kuat, tabah, patuh lan jujur. Bima
duwe keistimewaan ahli bermain ganda lan anduweni senjata akeh kayata; Kuku Pancanaka, Gada Rujakpala, Alugara, Bargawa (kapak
besar) lan Bargawasta, Dene ajiane
yaiku ; Aji Bandungbandawasa,
Aji Ketuklindu lan Aji Blabakpangantol-antol. Bima ga anduwe ageman kang nlabangake
keagungane yaiku ; Gelung Pudaksategal,
Pupuk Jarot Asem, Sumpdi Surengpati, Kelatbahu Candrakirana, sabuk Nagabanda lan Celana Cinde Udaraga. Dene anugerah Dewata sdi dittampa yaiku; Kampuh/kain Poleng Bintuluaji, Gelang Candrakirana,
Kalung Nagasasra, Sumpdi Surengpati lan pupuk Pudak Jarot Asem.
Bima manggon
kadipaten Jodipati, wilayah negara
Amarta. Bima duwe
garwa 3 lan putra telu, yaiku :
1. Dewi Nagagini, duwe putra Arya Anantareja,
2. Dewi Arimbi, duwe
putra Raden Gatotkaca lan
3. Dewi Urangayu, duwe putra Arya Anantasena.
Akhir riwayate Bima diceritakake, mati sempurna (moksa) bareng Pandawa sakwise perang Bharatayuda
purna.
BISAWARNA
RESI BISMA
Resi Bisma iku asmane Dewabrata sakwise
dadi pandita. Di perang Baratayuda Bisma
mihak Astina, dadi panglima perang adep-adepan lawan Dewi Srikandi, putri Cempalareja lan pahlawan Pendawa. Pungkasane Resi Bisma gugr
kena panahe putri iku
sdi padha karo ramalane Dewi Ambika, sadurunge mati.
Resi Bisma netrane kedondongan, irung
lan thuthuke sembada, sarwa jangkep, kumisan lan jenggotan. Nganggo
kupluk lan jamang kanthi garuda mawuri, nganggo
ageman, nganggo selenlang lan sepaton sdi kabeh
iku dadi tanda menawa Bisma iku pandita,
tangane sdi obah ukur
ngarep. Saka praupane keton menawa Bisma iku
gampang pandita kang gampang nesu.
Sifat-sifate pemberani lan gampang
nesu wayang bisa dideleng ora mukur saka raine, uga
bisa saka cat raine wernane abang .
Cat abang enom
nandhakake wayang iku gampag nesu.
BOGADENTA
PRABU BOMANARAKASURA
Bomanarakasura putra
Prabu Kresna patutan kar Dewi Perotiwi. Dheweke sekti. Menawa
Bomanarakasura mati lan awake isih nyenggol lemah, bakal
urip mandi, mula ora bisa dikalahake. Mungsuhan karo Pendawa lan
tau matikni Arjuna. Matine Arjuna iki Prabu Kresna
duka yayah sinipi, jalaran ngabotake Pendawa. Mula Prabu Kresna tega matini Prabu Bomanarakasura. Anangdi jalaran sektine Prabu Boma, Kresna ora
bisa mateni. Nalika
semono Prabu Kresna keldian, menawa
patine Boma diumpetake dendi ibu Boma, Dewi Pertiwi. Prabu Kresna nemoni Dewi Pertiwi di Saptaputala lan takon, rahasia apa sebenare sdi bias kanggo matini Boma. Dewi Pertiwi ora
kabotan njawab, amarga sdi takon bapake Boma dewe.
Salungane Prabu Kresna, Dewi Pertiwi ngajog, wis
ngomongake rahasia carane mati putrane. Sebab Prabu Kresna mihak marang Pendawa lan Pendawa kepetung mungsuh Boma, mula Prabu Kresna perang lawan Boma. Nalikane Boma perang nunggang manuk garuda rai raksasa aran Wilmuka. Wilmuka iki bisa mbantu bendarane
di peperangan. Prabu Boma mati bareng tunggangane jalaran dipanah cakra dendi Prabu Kresna. Jasad Boma dijala sdi
wis siapake sedurunge, kareben ora nyenggol lemah. Kanthi
cara iku Boma ora duwe kesempatan kanggo urip mandi.
Nalika jaman
bocah, Prabu Boma asma Bambang Sutija. Sakwise dewasa Bambang Sutija takon marang
ibune, sapa bapake. Sakwise
diwenehi ngerti nuli Bambang Sutija lunga meyang
Dwarawati, menyang negara Prabu Kresna. Sebab sektinya, dendi para Dewa Bambang Sutija diutus mateni
raja negara Trajutrisna, Prabu Bomantara. Bambang Sutija kasil matini Bomantara lan balan
aluse Bomantara nyawiji marang Bambang Sutija lan sakwise Sutija dadi raja Trajutrisna, peparab Prabu Bomanarakasura.
Saweneh wong ngendika, uripe Boma dadi
lambdi menawa kesucian batin manungsa kegepok
amal sdi salah, dadi kotor batine
ora suci mandi. Yang dimaksud karo batin dalam hubungan ini ialah citarasa
manusia yang belum dinyatakan lan belum diketahui oleh orang lain. Tetapi orang
yang menjalankan kebatinan bisa merasakan citarasa tersebut, meski belum lagi dinyatakan,
dilahirkan.
Sesawijindi yang mengerti
tentang kebatinan mengetahui, bahwa segala kejadian yang dialaminya adalah
hasil dari pada perbuatannya sendiri. Setiap orang memetik buah dari perbuatan
yang telah dilakukannya, tetapi jarang orang yang mau menyadari kenyataan itu. Prabu Boma netrane telengan, berhidung dempak, berjamang tiga
susun,berprabada lann berkain kerajaan lengkap.
PRABU BOMANTARA
Prabu Bomantara iku raja negara Trajutisna/Prajatisa. Prabu Bomantara taksih
keturunan Bathara Kalayuwana, putra Bathara Kala kalyan Bathari Durga/Dewi
Pramuni saka kahyangan Setragandamayit. Jalaran saka tekune tapa, dadi banget sekti.
Awatak angkara murka, kejam, bengis lan tansah nuruti omong atine. Prabu Bomantara nyerang Suralaya lan ngalahake para Dewa. Prabu Bomantara sabanjure nyerang negara Gowasiluman, kasil mateni Prabu Arimbaji kanggo ngrebut alas Tunggarana. Durung marem kaliyan kekuasaane, Prabu Bomantara sabanjure nyerang negara Surateleng. Pungkasane Prabu Bomantara gugur di peperangan nglawan Prabu Narakasura sdi jaman mulane asma Bambang Sitija, raja negara Surateleng, putra Prabu Kresna karo Dewi Pretiwi. Arwahe manunggal di balane Prabu Sitija.
Negara Surateleng lan Prajatisa dendi Prabu Sitija/Narakasura didadekake siji, Prabu Sitija sabanjure peparab Prabu Bomanarakasura.
Awatak angkara murka, kejam, bengis lan tansah nuruti omong atine. Prabu Bomantara nyerang Suralaya lan ngalahake para Dewa. Prabu Bomantara sabanjure nyerang negara Gowasiluman, kasil mateni Prabu Arimbaji kanggo ngrebut alas Tunggarana. Durung marem kaliyan kekuasaane, Prabu Bomantara sabanjure nyerang negara Surateleng. Pungkasane Prabu Bomantara gugur di peperangan nglawan Prabu Narakasura sdi jaman mulane asma Bambang Sitija, raja negara Surateleng, putra Prabu Kresna karo Dewi Pretiwi. Arwahe manunggal di balane Prabu Sitija.
Negara Surateleng lan Prajatisa dendi Prabu Sitija/Narakasura didadekake siji, Prabu Sitija sabanjure peparab Prabu Bomanarakasura.
BRAGALBA
Raksasa ini sinebut
raksasa prepat, yaiku sawijindi penggawa konlang
di kerajaan raksasa. Wayang iki bisa digunakake di
kabeh lakon karo jeneng sesenge dalang. Asma Bragalba iku jeneng umum (bragalba tegese
macan).
Nuju sawijindi dina Bragalba diutus raja
ngeterake serat marang raja negara
Antah-berantah. Baginda ngrestoni lan Bragalba njawab, “Tuanku, badhe kulo estokakake dhawuh paduka lan kepareng
pamit pejah.”
Baginda njawab, “Bragalba, kowe
tak utus ora akon mati, tak suwun kowe tansah apik-apik.” Bragalba
metu mlaku mundur karo diirdii
tembang ayak ayakan pinjalan.
Unine gamelan mlaku
mundure Bragalba banget nrenyuhake, kaya-kaya
dadi tanda menawa kasil gaweyane lan nyatane sabanjure Bragalba gugur dendi ksatria sawektu
di ndalan. Patine Bragalba nalika njunjung titah rajane nambah arum asmane lan konlang
di negarane. Senajan sawijindi raksasa, matinne
kaya prajurit angsal penghargaan.
Bragalba netrane belis (lan
kata asal ibelis), irung
awangun haluan perahu, raine ndengangak, thuthuk
menga, duwe siyung. Rambut lepas gimbal. Nganggo
jamang lan nganggo suntdi waderan. Nganggo
gelang, nganggo pontoh, lan nganggo
keroncong. Nganggo ageman rapekan. Mukur
tangan tengene sdi bisa diobahake.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar