DIJIOT SAKA BERBAGAI SUMBER KANGGO KEPENTINGAN PEMBELAJARN BAHASA JAWA SMP AL ISLAM CIPARI LAN SMK TARBIYATUL ISLAM KAWUNGANTEN.
JAYADRATA
Arya Jayadrata asma sebenere iku Arya Tirtanata utawa Bambang
Sagara. Arya Jayadrata putra angkat Resi Sapwani/Sempani saka padepokan Kaldiga,
sing tercipta saka bungkuse Bima/Werjaranra. Arya Tirtanata sabanjure dinobatna
minangka raja negara Sindu, lan peparab Prabu Sinduraja. Sebab pengin njeroni
pengetahuane ing bidang tata pemerintahan lan tata kenegaraan, Prabu Sinduraja lunga
menyang negara Astina kanggo merguru marang Prabu Pandu Dewanata. Kanggo njaga
kehormatan lan harga diri, dheweke nukar jenenge karo asma patihe, Jayadrata. Ing
negara Astina Jayadrata ketemu karo Keluarga Kurawa, lan akhire dijiot mantu
Prabu Drestarasta, dikawinake karo Dewi Dursilawati lan diangkat minangka Adipati
Buanakeling. Saka perkawinan iku Dheweke angsal anak loro asma; Arya Wirata lan
Arya Surata. Jayadrata duwe sifat perwatakan; berani, penuh kesungguhan lan setya.
Arya Jayadrata mahir migunakake panah lan banget ahli bermain gada. Dening Resi
Sapwani diwenehi pusaka gada asma Kyai Glinggang. Jayadrata mati dening Arjuna ing
medan perang Bharatayuda minangka senapati perang Kurawa. Sirahnya kebabad
tugel ucul saka awake dening panah sekti Pasopati.
Raden Jayadrata anak pujaan Begawan Sapwaniwijawastra saka
negara Banakeling lan asale saka bungkus bayi Raden Bratasena. Wektu lair,
Raden Bratasena keblebed bungkus bayine. Sakwise Raden Bratasena metu saka
bungkuse, dening Dewa, bungkuse dibuang lan
tiba ing negara Banakeling. Bungkus bayi dijiot dening Begawan Sapwani, dipuja lan
dadi sawijining anak lanang sing diwenehi nama Jayadrata lan uga Ksatria Banakeling.
Sakwise dewasa, Jayadrata pengin ngabdi marang raja lan atas
petunjuk Sapwani, Jayadrata disaranake, supaya ngabdi marang Raden Bratasena,
Pendawa sing keloro lan diteranga, menawa Bratasena iku sedulure.
Ing ndalan nggoleti Bratasena, Jayadrata ketemu karo Patih
Sakuni mbujuki, ngabdi marang raja Astina, sawijining raja negara gedhe lan sugi.
Sakuni njanjeake arep ngangkat Jayadrata minangka penggawa gedhe serta akan ngawinake
karo Dewi Dursilawati, adik Prabu Suyudana. Bujukan Sakuni sawiji tipu muslihat
sing cerdik, jalaran kegagahan lan ketampanan Jayadrata. Sangkuni weruh ana
kemungkinan ing tembe mburi bakal ngangkat Jayadrata minangka pahlawan Astina nalikane
ngadhepi Pendawa mbesuk.
Sekabehane rancangan Sakuni kawujud. Jayadrata dadi penggawa gedhe,
kawin karo adik Suyudana, Dewi Dursilawati lan diwenehi kekuasaan gedhe diwenehi
sebutan ksatria agung. Kerajaan Astina ulih sawijining pahlawan kanggo dipisungsunake
mbesuk ing perang Baratayuda. Rupa Raden Jayadrata memper karo Raden Wrekodara lan
Raden Gatotkaca. Ngelingi roman mukane lan ngelingi asal-usule, Jayadrata menawa
dideleng saka segi kebatinan luwih perek marang Pendawa tinimbang Astina.
Ing perang Baratayuda, Jayadrata dipuja-puja kanthi sesingidan dening
Sapwani, supaya menang Ing perang. Arjuna ngendika, “Menawa sawijining dina aku
ora bisa mateni Jayadrata, aku arep bunuh diri kanthi mbakar diri.” Omongane
Arjuna keprungu dening Sapwani. Sabanjure diumpetake Jayadrata. Ananging sakwise
tekan wektune Arjuna bunuh diri, Jayadrata ningali kanthi sesingidan saka papan.
Pegaweane kewenangan dening Prabu Kresna lan atas titahe, Arjuna nguculake
panahe, pas ngenani Jayadrata, nganti putus gulune. Dening Arjuna sirah
Jayadrata disawatake menyang ngarepe Sapwani sing lagi muja.
Jayadrata netrane telengan, irunge dempak, duwe pasuryan agak
tunduk. Wangun muka sing kaya kiye nuduhake suatu kegagahan. Berambut sanggul keling.
Nganggo jamang susun telu karo garuda mawuri. Berprada. Nganggo gelang, nganggo
pontoh, lan nganggo keroncong. Nganggo ageman kerajaan lengkap lan bercelana
cindai.
JAYASEMEDI
JAYAWILAPA
JEMBAWAN
JEMBAWATI
Dewi Jembawati iku Putri
tunggal Resi Jembawan (awujud kera/Wanara) saka pertapaan Gadamalana, karo Dewi
Trijata, putri Gunawan Wibisana karo Dewi Triwati (sawijining hapsari/widadari)
saka negara Alengka/Singgela. Miturut janji Dewata marang Dewi Trijata, ibune,
Dewi Jembawati bisa bersuamikan Prabu Kresna, raja negara Dwarawati, sing minangka
raja titisan Sang Hyang Wisnu sing terakhir.
Saka perkawinan iku, Dheweke angsal
loro anak asma ; Samba, sing berwajah banget tampan, lan Gunadewa, awujud minangka
wanara / kera, Sebab garis keturunan saka Resi Jembawan. Dewi Jembawati duwe watek
jujur, setya, sabar, banget bektine lan penuh belas kasih. Sesuwe dadi
permaisuri Prabu Kresna, Dheweke luwih sering manggon di pertapaan Gadamalana
mengasuh Gunadewa, tinimbang manggon di istana Dwarawati. Dewi Jembawati meningggal dalam umur lanjut lan
dikubur ing pertapaan Gadamalana.
JUNGKUNG
MARDEYA
Prabu Jungkungmardeya iku raja negara Awu-awulangit. Tokoh
Jungkungmardeya mukur dikenal dalam cerita pedalangan Jawa lan dimunculake ing
lakon "Cocogan". Prabu
Jungkungmardeya banget sekti, selain nduweni aji sirep uga bisa salin rupa. Prabu Jungkungmardeya bercita-cita pengin ndadekake
garwa Dewi Srikandi, putri keloro Prabu Drupada karo Dewi Gandawati saka negara
Pancala. Nalikane suwerane ditolak, karo salin rupa dadi Arya Drestadyumna (adik
Dewi Srikandi) palsu, Dheweke kasil mendapati keputren Pancala lan menculik
Dewi Srikandi.
Drestadyumna sing mangerteni polahe, ngupaya ngrebut Dewi Srikandi
saka tangan Prabu Jungkungmardeya, nanging aklhire mati terbunuh ing
peperangan. Kanggo mbebasake Dewi Srikandi, Prabu Drupada sabanjure njaluk
bantuan keluarga Pandawa. Sebab mati sedurunge takdir, Drestadyumna bisa diuripake
maning dening Prabu Kresna, raja negara Dwarawati, berkat kesekten Bunga
Wjayakusuma. Arjuna sing ngoyak menyang negara Awu-awulangit kasil nemokake
Dewi Srikandi. Prabu Jungkungmardeya akhire mati ing peperangan nglawan Arjuna karo
panah Pasopati.
Prabu Jungkungmardea raja gedhe negara Paranggubarja. Dheweke
beroman muka elok lan sekti uga. Mula Dheweke pun berani meminang Dewi Srikandi,
putri Prabu Drupada, raja negara Cempalareja. Sebab Jungkungmardea sawijining
raja terpandang, ditampa lamarane dening Prabu Drupada. Ananging Dewi Srikandi ora
gelem. Srikandi luna nemoni Arjuna kanggo ngadu persoalane.
Mireng Srikandi, Arjuna dadi nesu lan mangkat menyang
Cempalareja kanggo memerangi Jungkungmardea. Jungkungmardea mati dening Arjuna.
Peristiwa iki ing lakon Srikandi merguru manah marang Arjuna.
Prabu Jungkungmardea netrane jaitan, irunge mancung, duwe
pasuryan tenang, bercat perada Nganggo jamang susun telu karo garuda gedhe
membelakang, nganggo sunting kembang kluwih, berpraba. Nganggo gelang, nganggo
pontoh, lan nganggo keroncong. Nganggo ageman bokongan raton.
KAKRASANA
Raden Kakrasana putra Prabu Basudewa saka perkawinane karo Dewi
Rohini. Nalikane bertakhta minangka raja Madura, asma Prabu Baladewa. Raden
Kakrasana iku sedulur kembar Raden Nayarana, nanging Kakrasana berkulit putih
bulai lan Nayarana herkulit ireng. Kakrasana titisan Hyang Basuki, dewa ular. Tabiate
keras lan penesu, Ananging nesune gampang mari. Kawitane dadi pandita,
asma Wasi Jaladara, jalaran negarane dikuasai
sawijining ksatria raksasa, asma Raden Kangsa. Kangsa terus nggoleti Kakrasana,
arep dipateni. Anggepane Kangsa, Kakrasana dianggep minangka manungsa sing bakal nguasani negara
Madura.
Jamane dadi pandita, Kakrasana banget waspada lan
berbudi hening, nganti kondhang minangka pandita sekti. Sebab
kewaspadaannya, Jaladara bisa mangerteni hal-hal sing gaib, nganti dheweke bisa nemokake
sawijining putri raja Madraka, asma Dewi Herawati sing dicolong dening Raden
Kartawiyaga, putra raja raksasa, asma Karondageni saka negara Tirtakandasan. Akhire
putri iku dadi garwane Wasi Jaladara sing sabanjure
bertakhta dadi negara Madura.
Ananging sebenare Kakrasana dudu sedulur kembar Nayarana, Dheweke
malahan sejen ibu, Kakrasana iku putra Dewi Rohini lan Nayarana putra Dewi
Dewani. Dewi iki sakwise bersalin, seda. Mula bayi Nayarana disusoni dening ibu
Kakrasana. Pramila keloro bayi mau dikira anak kembar.
Raden Kakrasana netrane kedondongan, irunge lan duwe pasuryan
serba lengkap (sembada). Nganggo jamang karo garuda mawuri. Berambut terurai karo
wangun polos (bisa). Nganggo kalung wulan
sabit, dadi tanda, menawa Dheweke isih ksatria muda. Nganggo gelang, nganggo
pontoh lan nganggo keroncong. Nganggo ageman katongan (kerajaan).
Raden Kakrasana berwanda: 1. Kilat, 2. Sembada lan 3. Bangbang
wetan.
KALA
BENDANA
Arya Kalabendana iku putra ragil
Prabu Arimbaka raja raksasa negara Pringgandani karo Dewi Hadimba. Arya Kalabendana
duwe pitung sedulur kandung, asma; Arimba/Hidimba, Dewi Arimbi, Brajadenta,
Prabkesa, Brajamusti, Brajasuwetan lan Brajawikalpa. Kalabendana duwe sifat lan
perwatakan; banget jujur, setya, suka berterus terang lan ora bisa menyimpan rahasia.
Kalabendana seda sebab
pukulan/tampongan Gatotkaca sing ora sengaja mateni. Tampongan Gatotkaca meng sirahe Kalabendana mukur
duwe niat ngendheg melung-melunge Kalabendana sing mbukak rahasia perkawinan
Abimanyu (putra Arjuna karo Dewi Sumbandra) karo Siti Sundari (putri Prabu
Kresna karo Dewi Pratiwi) nalika Abimanyu arep mbojo karo Dewi Utari, putri ragil
Prabu Matswapati karo Dewi Ni Yutisnawati, saka negara Wirata. Dendam Kalabendana
marang Gatotkaca bisa dilampiasna wektu kedadeyan perang Bharatayuda. Arwahe ngujugna/nuntun
senjata Kunta sing dilepas Adipati Karna, raja Awangga, pas nusuk mlebu maring
wudele Gatotkaca sing ndadekna patine.
KALA
CIREBON
KALA
KARNA
Prabu Kalakarna iku raja raksasa negara Awangga. Dheweke ngimpi ketemu
karo Dewi Surtikanti, putri Prabu Salya, raja negara Mandraka. Pengasuh
Kalakarna, Kilanganti atas titah Sang Prabu, nyolong Dewi Surtikanti lan nggawa
menyang ngarepe rajane. Ananging Dewi Surtikanti ora
gelem dipereki Prabu Kalakarna lan terus bae nyekeli
patrem (keris kanggo dienggo wanita minangka senjata) nang tangane.
Prabu Kalakarna sebenare ora wedi marang senjata iku. Sing dadi
soal yaiku, menawa Surtikanti arep migunakake
patreme minangka senjata bunuh diri, nek awake nganti kejamah
Kalakarna.
Ananging setekane Prabu Kalakarna nang papan kuwe, dheweke weruh
Raden Suryaputra lan dadi banget nesue. Kedadeyan perang lan Prabu Kalakarna mati
dening Raden Suryaputra. Dewi Surtikanti diujugna bali menyang Mandraka, digarwa
dening Raden Suryaputra sing sabanjure dadi raja negara Awangga karo sebutan Adipati.
Kaya kiyelah lakon Wayang sing umum dikenal minangka lakon
Alapalapan. Ing kerangka lakon ana sawijining putri sing ilang dicolong, ditemokake
dening sawijining ksatria lan digarwa dening ksatria itu. Sang putri bisa uga ilang
sebab lunga ninggalake negarane. Mulane putrine
dadi alap-alapan. Bisa uga putri sing dadi peran utama kawin, nanging lakone sinebut uga lakon
alap-alapan.
Prabu Kalakarna netrane telengan, irung haluan perahu, thuthuke
ngablak, mlongo, kebek untu lan siyung. Bermahkota topeng, Nganggo jamang karo garuda mawuri, nganggo
sunting waderan. Nganggo gelung, nganggo pontoh, lan nganggo keroncong. Nganggo
ageman kerajaan lengkap.
Ana cerita sing ngomongake, menawa negara Awangga
letake ing desa sing asma Awangga uga
lan sing kelebu keasistenwedanaan, saiki kecamatan Ceper, kabupaten
Klaten. Penduduk desa iku percaya, menawa kerajaan
Awangga jaman Purba letake ing desa iku lan minangka
buktine dituduhna anane keris pusaka duweke Karna, Kyai Jalak, sing dadi pujaan
penduduk sepapan. Keris itu dianggep keramat, nganti air kumbahan keris kadang-kadang
dienggo kanggo sumpah sawijining perkara, kanggo keperluan
penyumpahan sawijining perkara iku dijaluk nginum
banyu kumbahan. Banyu bisa uga, asal bae dijiot
saka desa Awangga, dianggep manjur uga. Ing jaman
kerajaan Surakarta, desa Awangga didadekake desa Merdika lan diperintah dening sawijining
hamba Kraton, berpangkat Merdikan. Wong-wong keturunan desa Awangga
otomatis ulih sebutan Raden.
KALA
MARICA
KALA
RAHU
KALA
Betara Kala sawijining Dewa, putra Betara Guru lan dilairake ditengah
samudera. Betara Kala dilairake arupa geni berkobar-kobar sing ora
bisa
dipateni. Sekabehane Dewa migunakake kesekten
kanggo mateni geni iku, Ananging sia-sia. Sekabehane senjata sing
ditujukan marang Betara Kala, nyawiji marang jiwane
lan terus tambah sekti. Sabanjure geni malih dadi
raksasa sing banget gedhene lan
raksasa munggah menyang Suralaya (kerajaan Dewa) kanggo mitakon, sapa bapake.
Jalaran Betara Guru ngrasa kuwatir arep kedaden bencana luwih
gedhe, Betara Guru ngaku, menawa raksasa iku
putrane. Sabanjure Betara Guru ngilangake kesekten Betara Kala karo
nyabut / nugel cacad putrane cacah loro. Kelorone cacad mau didadekake
keris lan akhire dadi senjata Pendawa.
Sakwise raksasa iku diakoni putra dening Betara Guru, diparingi
jeneng Kala peparab Betara sing tegese Dewa, dititahake berpapan manggon
ing Nusakambangan lan sabanjure nduwe garwa Betari Durga.
Dening Betara Guru, Betara Kala diwenehi kekuasaan ing jagad
iki kanggo njiot manungsa minangka mangsanya, Ananging manungsa sing
arep didadekake mangsa kudu memenuhi syarat-syarat tertentu lan
pengambilan mangsanya pun ora kena nyalahi pantangan-pantangan Dewa.
Miturut kepercayaan, jagad penuh larangan lan pantangan. Penyebab sekabehane
iku ora liya yaiku supaya manungsa aja nglarani
sepada-padaning urip secara badaniah lan batiniah lan supaya manungsa
ngajarake kebajikan marang sesamaning ngaurip.
Betari Uma pun ngijinake sesawijining pawongan
kanggo
didadekake mangsa Betara Kala, menawa wong iku Umpamane
nglanggar pantangan-pantangan:
1. Ngrubuhake dhandhang nalikane liwet;
2. Nugelake watu pipisan;
3. Mecahake landesane pipisan;
4. Agawe pagar, sedurunge umah dadi; lan liya-liya.
Kanggo ngalang-alangi tekane Betara Kala, para Dewa uwis nganugerahake
marang manungsa sejumlah rafal karo ngucapake tulisan sing ana ing
awake
Betara Kala, omongan iku bisa nglemahake kesekten
Betara Kala.
Unine tulisan iku: Yamaraja jaramaya, jamarani rinumaja,
yasiraya yarasia yasirapa parasia lawagna lawagni, sikutara sikutari, sikutaka si
bintaki, sidurbala sidurbali, si rumaya si rumayi, si hudaya si hudayi, si
srimaya gedah maya, si dayudi si dayuda, hadayudi nihudaya
Betara Kala netrane plelengan, irunge wangun haluan perahu thuthuke
ngablak (terbuka). Nganggo jamang karo garuda mawuri, bersongkok Dewa, berambut
terurai, berbulu di dada mukur tangan depan sing bergerak, nganggo ageman
kerajaan raksasa.
Miturut kepercayaan wong Jawa, dilakoni uga upacara ngruwat kanthi
pentas wayang lakon Murwakala. Carane iku kaya
giye: Lakon dimainna Wektu sore nganti tamat ceritane. Meh
esuk disambung cerita sing ngisahake babagan
sawijining anak sing diburu-buru lan akan dipangan Betara
Kala. Ananging Betara Kala bisa diapusi karo pangananan lan
dheweke
gelem diganti kuwe. Nalikane
mangan panganan
sing disuguhake, ditontonake karo ndulang sega Wayang
Betara Kala.
Sakwise enthek gangguan Betara Kala itu, anak sing diruwat dianggep
uwis ucul saka mara bahaya. Sabanjure anak sing diruwat nglebokake
dhuwit ing njero paso isi banyu kembang.
KALANJAYA
KALAPRACONA
KALASRENGGI
KALATAKA
KALAYUWANA
KALIMANTARA
KAMAJAYA
Sang Hyang Kamajaya iku anak Semar (Hyang Ismaya). Dheweke Dewa
cinta lan rupane endah banget. Kamajaya nduwe garwa
Dewi Kamaratih, putri Sang Hyang Resi Soma. Dewi iki sebangsa widadari
sing banget ayune. Kamajaya lan Kamaratih ora nate pisah.
Dewa lan Dewi ini tansah njaga keslametan umat manungsa ing jagad
iki, utamane keluarga Pendawa. Kamajaya malahan sinebut uga
Dewanya Arjuna, sebab Dheweke banget asih marang Arjuna.
Ing Lakon Cekel Indralaya, Arjuna dadi pandita lan Kamajaya teka
menyang Dwarawati nyamar minangka Arjuna kanggo nentang Korawa sing arep teka nggoda
Dewi Wara Sumbadra, garwane Arjuna.
Miturut kepercayaan wong Jawa, nalika sawijining
wanita meteng/ngandhut kanggo kapisanan lan dianakake slametan meteng/ngandhut pitung
wulan (Jawa: mitoni), Mula disuguhna uga siji kelapa gading sing digambar Kamajaya lan
Kamaratih karo harapan moga-moga ulih berkah saka Dewa lan Dewi itu.
Sang Hyang Kamajaya netrane jaitan, irunge mancung, lan untune ireng sebab sisik. Nganggo ageman kaya Dewa, nanging
pas sirah keton minangka ksatria. Dheweke netep ing Cakrakembang
papan khusus kanggo Kamajaya lan Kamaratih.
KANESTREN
KANGSADEWA
Kangsadewa, sering uga sinebut Kangsa sebenere putra Gorawangsa,
raja raksasa negara Gowabarong sing salin rupa dadi Prabu Basudewa lan kasil
main asmara karo Dewi Mahira/Maerah (Jawa), permaisuri Prabu Basudewa, raja
Mandura. Kangsadewa lair ing negara Bombawirasing, lan wiwit cilik urip ing
asuhan ditya Suratrimantra, adik Prabu Gorawangsa.
Sakwise remaja, dening Suratrimantra, Kangsa digawa meyang
negara Mandura kanggo nuntut hake minangka putra Prabu Basudewa. Sebab banget sekti,
Prabu Basudewa akkhire gelem ngakoni Kangsa minangka putrane lan diwenehi kedudukan
Adipati ing Kesatrian Sengkapura. Kangsa duwe watek angkara murka, pengin menange
dewek, penghianat, keras hati, berani lan tansah miturutake nefsunene dewek.
Karo dukungan Suratimantra, pamane sing sekti, Kangsa niat ngrebut tahta kekuasaan negara Mandura saka tangan Prabu Basudewa. Pemberontakan Kangsa gagal. Dheweke mati terbunuh ing peperangan nglawan Kakrasana lan Narayana, putra Prabu Basudewa saka permaisuri Dewi Mahendra/Maekah (Jawa). Ananging Suratimatra mati nglawan Bima/Werjaranra, putra Prabu Pandu karo Dewi Kunti.
Karo dukungan Suratimantra, pamane sing sekti, Kangsa niat ngrebut tahta kekuasaan negara Mandura saka tangan Prabu Basudewa. Pemberontakan Kangsa gagal. Dheweke mati terbunuh ing peperangan nglawan Kakrasana lan Narayana, putra Prabu Basudewa saka permaisuri Dewi Mahendra/Maekah (Jawa). Ananging Suratimatra mati nglawan Bima/Werjaranra, putra Prabu Pandu karo Dewi Kunti.
Raden Kangsa anak raja raksasa, Prabu Gorawangsa. Prabu ini tetepungan
secara malih rupa dadi Prabu Basudewa karo Dewi Maerah, permaisuri Prabu
Basudewa, nganti ngandut sang permaisuri iku.
Wektu Kangsa isih ing kandungan, ibu Kangsa, Dewi Maerah, atas
titah Basudewa dibuang meng alas lan dijaga dening raksasa Suratimantra, sawijining
kepercayaan Gorawangsa.
Sakwise Kangsa lair, Dheweke diemong dening Suratimantra lan sakwise
dewasa, Dheweke teka menyang Madura lan njaluk negara iku. Sebab kesektene
Kangsa kasil ulih lan nguasani Madura. Para putra Basudewa, Kakrasana lan
Nayarana bisa dikalahake, nganti keloro sedulur iku kepeksa kudu diumpetake.
Kangsa mangerteni hal iku lan ngupaya kanggo mateni keloro sedulur
iku karo dalan nganakake pertandingan. Suratimantra ngajokake Kangsa minangka jagone.
Karo cara kaya kiye Kangsa sebenare pengin mangerteni, ing ngendi sebenare keloro
putra Basudewa iku umpetake.
Ing kesempatan iku Bratasena, sedulur Pendawa sing keloro mlebu
gelanggang karo migunakake nama Jagalabilawa lan bertanding karo Suratirnantra.
Suratimantra mati ing pertandingan iki.
Sementara pertandingan kedadeyan, Kangsa terus nyelidiki papan pandhelikan.
Sewalike keloro putra iku terus saja ngawasi Kangsa. Sabanjure dheweke
menyerang Kangsa, nganti Kangsa mati.
Kangsa netrane plelengan putih, irunge dempak, bercacad, dadi tanda,
menawa Dheweke iku sebangsa raksasa. Nganggo jamang susun telu, nganggo sunting
waderan, bersanggul demlik kadal menek, dirias karo garuda mawuri. Sebagiane rambute
terurai gimbal, dadi tanda, menawa dheweke sebangsa ksatria uga. Secara lair dheweke
iku putra Prabu Basuaewa.
Kerusakan negara Madura ora kira-kira. Para putra Basudewa,
Kakrasana, Nayarana, lan Rara Ireng terlantar. Urip ketelu putra raja iku terus-terusan
umpetan lan terus digoleti dening Kangsa. Seapik apa bae pandhelikane, akhire dimangerteni
uga dening Kangsa, nganti kepeksa Rara Ireng diplayokna dening Nyai Segopi, garwane
Antagopa.
Sakwise keprungu dening Kangsa, dioyak-oyak Rara Ireng dening
penggawa raksasa Kangsa. Sakwise keburu, nglomboni Rara Ireng karo omongane: Mbesuk,
menawa Rara Ireng ulih anak saka raksasa iku, anak iku akan ditukokake anak jaran,
dicukur gombak lan diunggahna jaran iku.
Sebab mireng omongane iku, sang raksasa dadi gemblung lan ngronyem
ora karuan, ora jelas. Lan Rara Ireng akhire bisa ucul saka mara bahaya.
Miturut kepercayaan, peristiwa Kangsa kedadeyane ing Juwana, nganti
penduduk papan iku ora wani mainake Wayang lakon Kangsa, sebab selagi lakon dimainkan
arep munggah baya-baya saka kali lan mlaku maring papan keramaian kanggo madep
pujaan Dheweke, Raden Kangsa. Lan bengawan sing asma Silugangga letake perek
desa Widarakandang, ing kono ana siji wit Widara sing dipageri; Mula pohon iku diarani
Widarakandang.
Kepercayaan wong Jawa babagan Wayang banget jerone, nganti mantepe,
menawa jaman Purwa ana ing Tanah Jawa. Anane petilasan-petilasan, papan-papan
bersejarah penak kanggo ngipuk-ipuk kepercayaan lan takhayul.
Kabar ora bener digawe luwih nglembo maning. Umpamane kabar babagan
anane ula sing dikurung. Akeh wong pada teka nonton. Nalikane sawijining wong, sebaline
nonton ditakoni, apa bener, menawa ulare ana sisik dhuwit rupiah, Dheweke
njawab, menawa ularnya dudu duwe sisik dhuwit rupiah, ananging dhuwit ringgit.
Sebanjure warta nglembno iku sambung-sinambung, ora ngrugina
sapa bae. Ana uga pegaweane sing luwih ngrugikna, umpamane sawijining wong sing
teka menyang papan keramat lan sewektu arep bali ditakoni, apa ora nganakake slametan
lan nek niat nganakake, supaya aweh dhuwit, supados bisa nganakake slametan.
KARTAMARMA
Kartamarma iku salah sawijining 100 saka keluarga Kurawa (Sata
Kurawa) sing pangkat. Kartamarma putra
Prabu Drestarasta raja negara Astina karo permaisuri Dewi Gansaka, putri Prabu
Gandara karo Dewi Gandini saka negara Gandaradesa. Antarane sedulure sing dikenal
dalam pedalangan iku; Duryudana (raja Negara Astina), Bogadatta (raja negara
Turilaya), Bomawikata, Citraksa, Citraksi, Carucitra, Citrayuda, Citraboma,
Dursasana (Adipati Banjarjungut), Durmuka, Durmagati, Durgempo, GARDAPATI (raja
negara Bukasapta), Gardapura, Kartadenta, Surtayu, Surtayuda, Wikataboma, Wilandini
(raja negara Purantara) lan Dewi Dursilawati. Kartamarma duwe watek; keras
hati, pinter bicara, cerdik, lincah, agak pengecut lan tansah pengin enake dewek.
Kartamarma mbojo karo Dewi Karastri, putri raja Banyutinalang. Sakwise
mertuane seda, Kartamarma dinobatna dadi raja ing Banyutinalang. Kartamarma ora mati ing medan perang
Bharatayuda. Kartamarma mati dipateni dening
Bima sakwise akhire perang Bharatayuda, nalika bareng-baeng Aswatama menyeludup
mlebu menyang istana negara Astina dengna niat nyulik lan mateni bayi
Parikesit, putra Abimanyu karo Dewi Utari.
Raden Kartamarma putra Prabu Destarastra, raja negara Astina. Dheweke
tergolong anggota kerabat Korawa pilihan lan netep ing Banyutinalang. Ing wektu-wektu
penting Kartamarma kepilih minangka pahlawan pangkat. Ing perang Bratayuda,
Kartamarma tansah jaya ing perang. Nganti enthek perang Baratayuda, Kartamarma isih
mimpin kanthi sesingidan sisa sisa tentara Astina.
Nalikane enthek perang Baratayuda, Aswatama duwe tekad kanggo mateni
kerabat Pendawa, Kartamarma melu, Ananging sakwise Aswatama mati, dheweke
melarikan diri, ketemu karo Wrekodara lan mati dipateni dening ksatria ini.
Ing riwayat diterangna, menawa aluse (sukma) Kartamarma njelma dadi
brengkutis (sebangsa serangga) sing tansah ngrubungi kotoran. Kartamarma netrane
kedondongan putih, irunge dempak. Nganggo jamang karo garuda gedhe membelakang.
Nganggo sunting kembang kluwih. Nganggo kalung ulur-ulur, nganggo gelang, nganggo
pontoh, lan nganggo keroncong. Nganggo ageman kerajaan lengkap.
KARTAPIYOGA
Kartapiyoga utawa Kartawiyoga iku putra Prabu Kurandageni saka
negara Tirtakandasan. Kartapiyoga awake gedhe, gagah lan berwajah separo
raksasa. Kartawiyoga duwe watek keras hati, berani lan tansah mituruti kata
hati. Nama Kartawiyoga mulai dikenal sebab karo kesektene Dheweke nekad mendapati
keputren negara Mandaraka lan nyulik Dewi Erawati, putri mbarep Prabu Salya karo
Dewi Pujawati/Setyawati.
Dewi Erawati diplayokna menyang negara Tirtakandasan maksude arep
digarwa. Nanging sedurunge maksud Kartawiyoga klakon, uwis teka menyusul
Kakrasana, putra Prabu Baladewa karo Dewi Mahindra saka negara Mandura sing teka
bareng-baeng Arjuna, siji saka lima satria Pandawa kanggo membebaskan Dewi
Erawati. Akhire Kartawiyoga mati ing peperangan nglawan Kakrasana. Awake remuk
kena hantaman Alugara.
Raden Kartawiyoga putra Karendageni, raja raksasa negara
Tirtokandasan, negara ing ngisor banyu. Ananging Kartawiyoga arupa manungsa
gagah perwira. Sebab gagah perwirane, Kartawiyoga wani nyolong putri Prabu
Salya, Dewi Herawati. Usahane kasil lan putri digawa bali ke negarane.
Sebab usaha Raden Pamade lan Wasi Jaladara, Dewi Herawati bisa bali
menyang negarane. Kartawiyoga lan bapake, Prabu Karendageni, mati ing
peperangan karo Pamade lan Jaladara.
Miturut asal-usul, Raden Kartawiyoga lan Dewi Herawati isih
sepupu. Kartawiyoga netrane telengan putih, nganggo kalung wangun haluan
perahu, thuthuke gusen. Nganggo jamang karo garuda gedhe membelakang. Berambut
terurai wangun gimbal. Nganggo sunting kembang kluwih panjang. Nganggo kalung
ulur-ulur, nganggo gelang nganggo pontoh, lan nganggo keroncong. Nganggo ageman
kerajaan lengkap.
KEKAYI
KENCAKARUPA
Kencakarupa utawa Kecaka (Mahabharata) iku putra angkat Resi
Palasara, saka padepokan Retawu, karo Dewi Durgandini, putri Prabu Basukesti
raja negara Wirata. Kencakarupa kecipta saka kemudi perahu sing pecah ketanggor
watu gedhe, sing dienggo Resi Palasara lan Dewi Durgandini menyeberangi kali
Gangga.
Kencakarupa kedadeyan bebarengan karo sedulure sing liya, yaiku; Rajamala, Upakeca / Rupakeca, Setatama, Gendawana lan Dewi Ni Yutisnawati / Rekatawati.
Kencakarupa kedadeyan bebarengan karo sedulure sing liya, yaiku; Rajamala, Upakeca / Rupakeca, Setatama, Gendawana lan Dewi Ni Yutisnawati / Rekatawati.
Kencakarupa uga duwe telu sedulur angkat liyane, yaiku; Bagawan Abiyasa, putra Resi Palasara karo Dewi
Durgandini, Citragada lan Wicitrawirya, kelorone putra Dewi Durgandini karo
Prabu Santanu, raja negara Astina. Kencakarupa
duwe watek keras hati, penghianat, pengin menange dewek, berani lan tansah miturutake
kata hati.
Banget sekti lan mahir ing olah keprajuritan migunakake senjata
gada lan lembing/tombak. Akhir riwayate diceritakake,
Kencakarupa mati dalam peperangan nglawan Bilawa/Bima Sebab bareng-baeng sedulure
Rupakenca, Setatama lan Gandawana melakukan pemberontakan kanggo menguldikan
kekuasaan raja Wirata, Prabu Matswapati.
Raden Kencakarupa iku sedulur kembar Raden Rupakenca, putra
Prabu Palasara saka perkawinane karo Dewi Kekayi, putri Prabu Kekaya saka
negara Kencakrupa. Ananging Ing kias Dheweke asale lan katir perahu tunggangan
Dewi Durgandini, putri Prabu Matswapati lan negara Wirata.
Ksatria ini pahlawan negara Wirata. Iku dadi sifatnya kanggo
menjunjung-junjung pribadine lan membanggakan kesektene. Dheweke mati Ing
peperangan karo Raden Bratasena, sedulur Pendawa sing keloro.
Matinya Raden Kencakarupa terasa dening kerajaan Wirata Sebab kelangan
sawijining pahlawan sing dipuja-puja dening segenap penduduk Wirata. Ananging miturut
riwayate, ksatria itu sudah selayaknya lemah Ing perang, disebabake Sebab
kesombongannya. Malahan secara batin wong-wong Wirata ngrasa syukur, menawa
Kencakarupa mati, jalaran tingkah-lakune miturut anggapan Dheweke mukur akan ngrendahna
derajat negara Wirata. Kesekten lan kewanenan iku ora nguntungake, sewalike
malah ngrugikake negara iku.
Ananging dening karepe alam, kesekten Kencakarupa bisa ditundukkake
dening kegagahan Raden Bratasena. Mula kekalahan pahlawan Wirata iku ora ngrugikake
negara lan sebenare malah njunjung martabat negara Wirata.
Raden Kencakarupa netrane kedondongan, irunge sembada, serba
lengkap, berkumis, bergodheg (cambang), berambut wangun kadal menek (kaya
berkarung memanjat), dalam hal mana rambut dililit seerat-eratnya, Sabanjure dililitkan
uga ke sisir panjang sing sinebut sisir plengkung (sisir panjang sing dilengkungkan)
saka lilitan rambut pada sisir itulah sing dinaMulan kadal menek.
Cara berlanlan rambu kaya kiye itu berlaku uga dulu di daerah
Surakarta, Nalikane kaum lanang isih memelihara rambut panjang. Cara memelihara
rambut pada lanang luwih sukar tinimbang pada wanita, Sebab gelung lanang dianggep
luwih penting lan kudu luwih rgeni tinimbang gelung wanita. Saben-saben hari
rambut lanang kudu diminyaki sekaya kiye rupa, senganti keluar minyaknya, kalau
rambut itu diperes; Pangkal rambut diikat seerat-eratnya karo tali sing sinebut
tali rambut sing dibuat saka benang ireng. Ananging cara memelihara rambut sing
demikDhewekeri mukurlah kanggo para muda utawa kaum tua sing ora migunakake
ikat sirah. Dheweke sing bekerja di lingkungan Kraton dulu kudu memelihara
rambut secara sing kaya kiye itu. Malahan sewektu mlebu ke dalam Kraton, rambut
kudu dilepas saka kondenya sing dalam bahasa Jawa sinebut ngore. Kencakarupa Nganggo
jamang susun telu bergaruda lan nganggo sunting waderan. Berpraba, nganggo
gelang, nganggo pontoh lan nganggo keroncong. Bercincin di jari manis.
KENYAWANDU
Kenyawandu iku sawijining raksasa wandu (banci), dadi ketua sekabehane
raksasa kerajaan raksasa utawa inang pengasuh raja. Wayang iki dienggo ing lakon apa
bae minangka sawijining patih nganggo jeneng
sekarepe dalange, Umpamane: Cantekawarti, Kepetmega lan liya-liya. Dheweke sekti
lan bisa mabur.
Kenyawandu netrane kedelan putih, irunge wangun haluan perahu, thuthuke
ngablak (terbuka), untune lan duwe siyung. Nganggo jamang, berambut
terurai bergumpal gumpal. Nganggo sunting kembang kluwih panjang. Nganggo
gelang, nganggo pontoh, lan nganggo keroncong. Nganggo ageman rapekan lan
bercelana panjang berkembang limar. Ing bangkekak diselipna senjata
Wedung, yaiku golok pucuke landhep lan wrangkane kayu.
Senjata iki minangka tanda, menawa penganggone sawijining hamba raja.
Menawa abdi iki mlebu lingkungan istana, Dheweke kudu nyelipkake
wedunge ing bangkekakane belah kiwa. Wedung gunane
kanggo nyuwun sawijining menawa
madep raja. Kenyawandu uga dienggo kanggo sengkalan (perhitungan tahun karo
kalimat) berbunyi: Buta nembah rarasing
nata sing menawa dipetung dadi tahun angka 1525. Sedurunge Kenyawandu atas titah raja, lunga menyang Negara
seje,
Mula sedurunge wayang Kenyawandu dicacakake lan dalang nggunem kaya
giye:
Iku inang Pratiknyawati (nama ini bisa diganti-ganti sesuka
dalang) sigra menyang alun-alun sakwise dheweke ulih
titah raja. Sanajan sawijining raseksi (raksasa wanita), kesektene
tan beda kalyan lanang. Mula dheweke pun diangkat
minangka pemimpin ing negara lan tansah ngrampungake
tugase. Saiki dheweke nampani titah raja kanggo
lunga menyang negara Antahberantah lan tan suwe maneh bakal mabur.
Nyata raksasa iki sebangsa manungsa alus. Sanajan
dheweke
segedhe woh jambe garing, dheweke bisa uga mabur. Alkisah inang
Pratiknyawati pun menyingkap kaine lan melengserkan celana panjange. Sabanjure
menengadah angkasa karo mejejak bumi lan dheweke mabur bantere kaya lep-lep.
Separo wong duwepanemu, menawa Kenyawandu dadi
lambang kepercayaan raja. Jalaran dheweke jiwane dudu lanang
lan dudu uga wanita, Mula dheweke ulih kepercayaan raja kanggo srawung
karo lanang uga karo wanita, Sebab Kenyawandu ora perlu dicemburoni karo sapa
bae. Dadi kepercayaan raja diwenehake marang
dheweke sing suci lair-batine. Banget-banget
uga alus kasare batin bisa dideleng saka ujud lan tingkah lakune.
KESAWASIDI
KIMINDAMA
KREPA
Resi Krepa utawa Kirpa
(Mahabharata) iku putra keloro Prabu Purungaji, raja negara Tempuru karo
permaisuri Dewi Uruwaci. Resi Krepa duwe
kakak kandung asma Dewi Krepi sing sabanjure dadi garwane Resi Drona. Saka
padepokan Sokalima, Wiwit muda Krepa ngabdi ing negara Astina wiwit masa
pemerintahan Prabu Pandu.
Sebab mahir ilmu falsafah dheweke diangkat dadi penasehat kerajaan. Krepa duwe watek jujur, setya lan penuh pengabdian.
Sebab mahir ilmu falsafah dheweke diangkat dadi penasehat kerajaan. Krepa duwe watek jujur, setya lan penuh pengabdian.
Resi Krepa urip minangka pandita
wadat (ora bersentuhan karo wanita).
Ana pirang-pirang versi babagan akhir uripe Resi Krepa, Ing Mahabharata diceritakake, Resi Krepa urip nganti jaman Prabu Parikesit, lan diangkat dadi Parampara/Ahli nujum kerajaan. Cerita Pedalangan nyebutake, Krepa mati dening tangan Adipati Karna, Sebab dheweke nentang pengangkatan Adipati Karna dadi Senapati Agung Kurawa. Kisah seje nyebutake. Krepa mati dening panah Arjuna sakwise akhire perang Bharatayuda, nalika dheweke bareng-baeng Aswatama nyusup mlebu istana Astina kanggo mateni Parikesit.
Ana pirang-pirang versi babagan akhir uripe Resi Krepa, Ing Mahabharata diceritakake, Resi Krepa urip nganti jaman Prabu Parikesit, lan diangkat dadi Parampara/Ahli nujum kerajaan. Cerita Pedalangan nyebutake, Krepa mati dening tangan Adipati Karna, Sebab dheweke nentang pengangkatan Adipati Karna dadi Senapati Agung Kurawa. Kisah seje nyebutake. Krepa mati dening panah Arjuna sakwise akhire perang Bharatayuda, nalika dheweke bareng-baeng Aswatama nyusup mlebu istana Astina kanggo mateni Parikesit.
KREPI
Dewi Krepi utawa Kirpi
(Mahabharata) iku putri mbarep Prabu Purungaji, raja negara Tempuru karo
Permaisuri Dewi Uruwaci. Dewi Krepi duwe
adik kandung asma Krepa/Kirpa sing dadi pandita Istana Negara Astina. Dewi Krepi duwe kesekten bisa salin rupa dadi
apa bae sing dheweke karepake. Dewi Krepi nate salin rupa dadi Jaran Sembrani wadon
kanggo nulungi Bambang Kumbayana/Resi Drona mabur nyeberangi laut. Dewi Krepi sabanjure
dadi isteri Bambang Kumbayana, lan kagungan putra lanang asma Bambang Aswatama.
Nalikane Resi Drona lan
Aswatama manggon di negara Astina lan kasil mangun padepokan Sokalima, Dewi
Krepi tetep manggon netep ing negara Tumpuru, nganti akhir hayate.
KRESNA
RONDON
KRESNA
SURAK
Prabu Kresna sing Wektu awale asma Narayana, iku putra Prabu
Basudewa, raja negara Mandura karo permaisuri Dewi Mahendra/Maekah (Jawa).
Prabu Kresna lair kembar bareng-bareng kakaknge, Kakrasana, lan duwe adik sejen ibu asma Dewi Sumbadra/Dewi Lara Ireng, putri Prabu Basudewa karo permaisuri Dewi Badrahini.
Prabu Kresna lair kembar bareng-bareng kakaknge, Kakrasana, lan duwe adik sejen ibu asma Dewi Sumbadra/Dewi Lara Ireng, putri Prabu Basudewa karo permaisuri Dewi Badrahini.
Prabu Kresna uga duwe sedulur sejen ibu asma Arya Udawa, putra
Prabu Basudewa karo Ken Sagupi, sawijining swarawati keraton Mandura. Prabu
Kresna iku titisan Sang Hyang Wisnu sing paling akhir. Kejaba banget sekti lan bisa tiwikrama, dheweke
uga duwe pusaka-pusaka sekti, antara lain; Senjata Cakra, Kembang Wijayakusuma, Terompet/Sangkala
Pancajahnya, Kaca paesan, Aji Pameldi lan Aji Kawrastawan.
Prabu Kresna ulih negara Dwarawati Sakwise ngalahake Prabu Narasia,
sabanjure munggah tahta peparab Prabu Sri Bathara Kresna. Prabu Kresna duwe garwa
4 (papat):
1. Dewi Jembawati, putri Resi Jembawan karo Dewi
Trijata saka pertapaan Gadamalana, kagungan
putra ; Samba lan Gunadewa (awujud
kera).
kera).
2. Dewi Rukmini, putri Prabu BisMula/Arya Prabu
Rukma karo Dewi
Rumbini saka negara Kumbina, kagungan putra: Saradewa (awujud raksasa), Partadewa lan Dewi Titisari/Sitisari.
Rumbini saka negara Kumbina, kagungan putra: Saradewa (awujud raksasa), Partadewa lan Dewi Titisari/Sitisari.
3. Dewi Setyaboma, putri Prabu Setyajid/Arya
Ugrasena karo Dewi
Wersini, saka negara Lesanpura, kagungan putra ; Arya Setyaka.
Wersini, saka negara Lesanpura, kagungan putra ; Arya Setyaka.
4. Dewi Pratiwi, garwane keturunan titisan Sang Hyang
Wisnu, putri Nagaraja saka Sumur
Jalatunda, kagungan putra ; Bambang Sitija lan Dewi Siti Sundari.
Sakwise sedane Prabu Baladewa/Resi Balarama, kakange, lan musnahe
kabeh Wangsa Yadawa, Prabu Kresna kepengin moksa. Prabu Kresna wafat ing kawontenan
tapa karo perantaraan panah sawijining pemburu asma Ki Jara sing babagan sikile.
Sakwise dadi raja Nayarana asma Prabu Harimurti lan Padmanaba Sebab
Dheweke iku titisan Begawan Padmanaba. Asma uga Prabu Dwarawati, jalaran dheweke
dadi raja negara Dwarawati. Asma Kresna, jalaran kulite sing ireng.
Dheweke bisa bertakhta ing Dwarawati, jalaran kasil ngalahake sawijining
raja raksasa asma Prabu Kunjana Kresna saka negara Dwarawati lan nama Kresna iku
dienggo lan dheweke nganggo asma Prabu Kresna. Prabu Kresna iku pengasuh utawa sinebut
uga dalang Pendawa, yaiku sing nglakokake siasat kenegaraan, peperangan lan liya-liya.
Prabu Kresna duwe senjata bernama Cakra. Senjata sing mukur bisa
dikuasani dening titisaning Wisnu. Prabu Kresna nduweni uga azimat Kembang
Wijayakusuma kanggo nguripake maneh sing mati selagi durung takdire.
Prabu Kresna berwanda: 1. Gendreh, karangan Sri Sultan Agung di
Mataram, 2. Rondon lan 3. Mawur. Tumrape dalang mayangake Nayarana utawa Prabu
Kresna kelebu pekerjaan sing angel, jalaran omongane sing diucapkan keloro
tokoh iku kudu bisa dirasakake kewicaksanaane lan selain wijaksana omongane kudu
lucu lan lelucon sing digawakake dudu lelucone pelawak, ananging lelucon wicaksana.
KUMBAKARNA
KUMBAYANA
KUNTI
Dewi Kunti utawa Dewi Prita
(Mahabrata) iku putri keloro Prabu Basukunti, raja negara Mandura karo
permaisuri Dewi Dayita, putri Prabu Kunti, raja Boja. Dewi Kunti duwe
telu o sedulur kandung asma; Arya Basudewa, Arya Prabu Rukma lan Arya Ugrasena.
Dewi Kunti mbojo karo Prabu
Pandu, raja negara Astina, putra Bagawan Abiyasa karo Dewi Ambiki. Saka
perkawinan iku dheweke angsal anak telu asma; Puntadewa, Bima/Werkundara lan
Arjuna. Sedurunge mbojo karo Prabu Pandu, Dewi Kunti uwis duwe putra saka
Bathara Surya akibat kesalahane ngrapal/maca mantera Aji Pepanggil/Aji Gineng
ajaran Resi Druwasa.
Putrane iku asma
Basukarna/Aradea utawa Suryatmaja sing sakwise dadi raja di negara Awangga dikenal
karo nama Adipati Karna. Dewi Kunti banget senenge lan nyinaoni ilmu-ilmu
kejiwaan/kebatinan. Dewi Kunti duwe watek
welas asih. Kanthi kebak kecintaan dheweke ngasuh lan ndidik keloro anak kwalone.
Nakula lan Sadewa, putra Prabu Pandu karo Dewi Madrim, ngluwihi cintaane marang
putra-putrane dewek. Akhir riwayate diceritakake,
Dewi Kunti mati moksa bareng-bareng karo Dewi Gansaka lan Prabu Drestarasta Sakwise
rampungnya perang Bharatayuda.
KUNTIBOJA
Prabu
Kuntiboja iku raja negara Madura lan kakek keluarga Pendawa: Yudistira,
Wrekodara, lan Arjuna saka keturunan ibune, Dewi Kunti. Kuntiboja asal keturunan raja saka India. Sakwise teka
ing Astina, dening raja Astina dheweke dititahake
kanggo mrentah negara Boja, sing sabanjure asma Madura. Dadi Madura kalebu
wilayahe Astina.
Prabu
Kuntiboja netrane kedondongan, irunge lan duwe pasuryan serba lengkap,
berkumis, berjenggot. Bermahkota, Nganggo jamang susun telu karo garuda mawurii,
berpraba. nganggo gelang, nganggo pontoh lan nganggo keroncong. Nganggo ageman
bokongan raton.
KURUPATI
Raden Harya
Kurupati iku asma cilike raja negara Astina. Dheweke putra Prabu Dastarastra, raja negara Astina. Kurupati tegese sing nguwasani suku Kuru. Kabeh sedulur
Kurupati sing cacah satus kurang siji sinebut
Korawa. Negara Astina kondhang minangka negara sing sugih.
Ing cerita Wayang,
saben-saben
wayang duwe asma loro, yaiku sewektu
isih muda lan sakwise dadi tua. Umpamane Prabu Yudistira sing sewektu awale asma
Puntadewa. Sebanjure Wrekodara utawa Bratasena sewektu awale. Arjuna utawa
Pamade sewektu awale, Nakula-Sadewa utawa Pinten-Tangsen sewektu awale. Prabu
Baladewa utawa Kakrasana sewektu awale, Prabu Kresna utawa Nayarana sewektu awale.
Prabu Salya utawa Narasoma sewektu awale. Akhire uga Adipati Karna utawa
Suryaputra sewektu awale, Dewi Sumbadra utawa Rara ireng sewektu awale, Pendita
Durna utawa Kumbayana sewektu awale, lan Sangkuni sing sewektu awale asma Harya
Suman.
Harya
Kurupati netrane telengan putih, irunge dempak, Nganggo jamang susun telu karo
garuda gedhe membelakang, berambut wangun udalan (ucul). Nganggo kalung
ulur-ulur. Nganggo gelang, nganggo pontoh lan nganggo keroncong. Nganggo ageman
bokongan raton.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar