Jumat, 29 Januari 2016

Kumpulan Gambar Wayang 6

DIJIOT SAKA BERBAGAI SUMBER KANGGO KEPENTINGAN PEMBELAJARN BAHASA JAWA SMP AL ISLAM CIPARI LAN SMK TARBIYATUL ISLAM KAWUNGANTEN.

JAYADRATA

Arya Jayadrata asma sebenere iku Arya Tirtanata utawa Bambang Sagara. Arya Jayadrata putra angkat Resi Sapwani/Sempani saka padepokan Kaldiga, sing tercipta saka bungkuse Bima/Werjaranra. Arya Tirtanata sabanjure dinobatna minangka raja negara Sindu, lan peparab Prabu Sinduraja. Sebab pengin njeroni pengetahuane ing bidang tata pemerintahan lan tata kenegaraan, Prabu Sinduraja lunga menyang negara Astina kanggo merguru marang Prabu Pandu Dewanata. Kanggo njaga kehormatan lan harga diri, dheweke nukar jenenge karo asma patihe, Jayadrata. Ing negara Astina Jayadrata ketemu karo Keluarga Kurawa, lan akhire dijiot mantu Prabu Drestarasta, dikawinake karo Dewi Dursilawati lan diangkat minangka Adipati Buanakeling. Saka perkawinan iku Dheweke angsal anak loro asma; Arya Wirata lan Arya Surata. Jayadrata duwe sifat perwatakan; berani, penuh kesungguhan lan setya. Arya Jayadrata mahir migunakake panah lan banget ahli bermain gada. Dening Resi Sapwani diwenehi pusaka gada asma Kyai Glinggang. Jayadrata mati dening Arjuna ing medan perang Bharatayuda minangka senapati perang Kurawa. Sirahnya kebabad tugel ucul saka awake dening panah sekti Pasopati.
Raden Jayadrata anak pujaan Begawan Sapwaniwijawastra saka negara Banakeling lan asale saka bungkus bayi Raden Bratasena. Wektu lair, Raden Bratasena keblebed bungkus bayine. Sakwise Raden Bratasena metu saka bungkuse, dening Dewa,  bungkuse dibuang lan tiba ing negara Banakeling. Bungkus bayi dijiot dening Begawan Sapwani, dipuja lan dadi sawijining anak lanang sing diwenehi nama Jayadrata lan uga Ksatria Banakeling.
Sakwise dewasa, Jayadrata pengin ngabdi marang raja lan atas petunjuk Sapwani, Jayadrata disaranake, supaya ngabdi marang Raden Bratasena, Pendawa sing keloro lan diteranga, menawa Bratasena iku sedulure.
Ing ndalan nggoleti Bratasena, Jayadrata ketemu karo Patih Sakuni mbujuki, ngabdi marang raja Astina, sawijining raja negara gedhe lan sugi. Sakuni njanjeake arep ngangkat Jayadrata minangka penggawa gedhe serta akan ngawinake karo Dewi Dursilawati, adik Prabu Suyudana. Bujukan Sakuni sawiji tipu muslihat sing cerdik, jalaran kegagahan lan ketampanan Jayadrata. Sangkuni weruh ana kemungkinan ing tembe mburi bakal ngangkat Jayadrata minangka pahlawan Astina nalikane ngadhepi Pendawa mbesuk.
Sekabehane rancangan Sakuni kawujud. Jayadrata dadi penggawa gedhe, kawin karo adik Suyudana, Dewi Dursilawati lan diwenehi kekuasaan gedhe diwenehi sebutan ksatria agung. Kerajaan Astina ulih sawijining pahlawan kanggo dipisungsunake mbesuk ing perang Baratayuda. Rupa Raden Jayadrata memper karo Raden Wrekodara lan Raden Gatotkaca. Ngelingi roman mukane lan ngelingi asal-usule, Jayadrata menawa dideleng saka segi kebatinan luwih perek marang Pendawa tinimbang Astina.
Ing perang Baratayuda, Jayadrata dipuja-puja kanthi sesingidan dening Sapwani, supaya menang Ing perang. Arjuna ngendika, “Menawa sawijining dina aku ora bisa mateni Jayadrata, aku arep bunuh diri kanthi mbakar diri.” Omongane Arjuna keprungu dening Sapwani. Sabanjure diumpetake Jayadrata. Ananging sakwise tekan wektune Arjuna bunuh diri, Jayadrata ningali kanthi sesingidan saka papan. Pegaweane kewenangan dening Prabu Kresna lan atas titahe, Arjuna nguculake panahe, pas ngenani Jayadrata, nganti putus gulune. Dening Arjuna sirah Jayadrata disawatake menyang ngarepe Sapwani sing lagi muja.

Jayadrata netrane telengan, irunge dempak, duwe pasuryan agak tunduk. Wangun muka sing kaya kiye nuduhake suatu kegagahan. Berambut sanggul keling. Nganggo jamang susun telu karo garuda mawuri. Berprada. Nganggo gelang, nganggo pontoh, lan nganggo keroncong. Nganggo ageman kerajaan lengkap lan bercelana cindai.

JAYASEMEDI


JAYAWILAPA



JEMBAWAN



JEMBAWATI
Dewi Jembawati iku Putri tunggal Resi Jembawan (awujud kera/Wanara) saka pertapaan Gadamalana, karo Dewi Trijata, putri Gunawan Wibisana karo Dewi Triwati (sawijining hapsari/widadari) saka negara Alengka/Singgela. Miturut janji Dewata marang Dewi Trijata, ibune, Dewi Jembawati bisa bersuamikan Prabu Kresna, raja negara Dwarawati, sing minangka raja titisan Sang Hyang Wisnu sing terakhir.  

Saka perkawinan iku, Dheweke angsal loro anak asma ; Samba, sing berwajah banget tampan, lan Gunadewa, awujud minangka wanara / kera, Sebab garis keturunan saka Resi Jembawan. Dewi Jembawati duwe watek jujur, setya, sabar, banget bektine lan penuh belas kasih. Sesuwe dadi permaisuri Prabu Kresna, Dheweke luwih sering manggon di pertapaan Gadamalana mengasuh Gunadewa, tinimbang manggon di istana Dwarawati.  Dewi Jembawati meningggal dalam umur lanjut lan dikubur ing pertapaan Gadamalana.


JUNGKUNG MARDEYA
Prabu Jungkungmardeya iku raja negara Awu-awulangit. Tokoh Jungkungmardeya mukur dikenal dalam cerita pedalangan Jawa lan dimunculake ing lakon "Cocogan".  Prabu Jungkungmardeya banget sekti, selain nduweni aji sirep uga bisa salin rupa.  Prabu Jungkungmardeya bercita-cita pengin ndadekake garwa Dewi Srikandi, putri keloro Prabu Drupada karo Dewi Gandawati saka negara Pancala. Nalikane suwerane ditolak, karo salin rupa dadi Arya Drestadyumna (adik Dewi Srikandi) palsu, Dheweke kasil mendapati keputren Pancala lan menculik Dewi Srikandi.
Drestadyumna sing mangerteni polahe, ngupaya ngrebut Dewi Srikandi saka tangan Prabu Jungkungmardeya, nanging aklhire mati terbunuh ing peperangan. Kanggo mbebasake Dewi Srikandi, Prabu Drupada sabanjure njaluk bantuan keluarga Pandawa. Sebab mati sedurunge takdir, Drestadyumna bisa diuripake maning dening Prabu Kresna, raja negara Dwarawati, berkat kesekten Bunga Wjayakusuma. Arjuna sing ngoyak menyang negara Awu-awulangit kasil nemokake Dewi Srikandi. Prabu Jungkungmardeya akhire mati ing peperangan nglawan Arjuna karo panah Pasopati.
Prabu Jungkungmardea raja gedhe negara Paranggubarja. Dheweke beroman muka elok lan sekti uga. Mula Dheweke pun berani meminang Dewi Srikandi, putri Prabu Drupada, raja negara Cempalareja. Sebab Jungkungmardea sawijining raja terpandang, ditampa lamarane dening Prabu Drupada. Ananging Dewi Srikandi ora gelem. Srikandi luna nemoni Arjuna kanggo ngadu persoalane.
Mireng Srikandi, Arjuna dadi nesu lan mangkat menyang Cempalareja kanggo memerangi Jungkungmardea. Jungkungmardea mati dening Arjuna. Peristiwa iki ing lakon Srikandi merguru manah marang Arjuna.

Prabu Jungkungmardea netrane jaitan, irunge mancung, duwe pasuryan tenang, bercat perada Nganggo jamang susun telu karo garuda gedhe membelakang, nganggo sunting kembang kluwih, berpraba. Nganggo gelang, nganggo pontoh, lan nganggo keroncong. Nganggo ageman bokongan raton.


KAKRASANA
Raden Kakrasana putra Prabu Basudewa saka perkawinane karo Dewi Rohini. Nalikane bertakhta minangka raja Madura, asma Prabu Baladewa. Raden Kakrasana iku sedulur kembar Raden Nayarana, nanging Kakrasana berkulit putih bulai lan Nayarana herkulit ireng. Kakrasana titisan Hyang Basuki, dewa ular. Tabiate keras lan penesu, Ananging nesune gampang mari. Kawitane dadi pandita, asma Wasi Jaladara, jalaran negarane dikuasai sawijining ksatria raksasa, asma Raden Kangsa. Kangsa terus nggoleti Kakrasana, arep dipateni. Anggepane  Kangsa, Kakrasana dianggep minangka manungsa sing bakal nguasani negara Madura.
Jamane dadi pandita, Kakrasana banget waspada lan berbudi hening, nganti kondhang minangka pandita sekti. Sebab kewaspadaannya, Jaladara bisa mangerteni hal-hal sing gaib, nganti dheweke bisa nemokake sawijining putri raja Madraka, asma Dewi Herawati sing dicolong dening Raden Kartawiyaga, putra raja raksasa, asma Karondageni saka negara Tirtakandasan. Akhire putri iku dadi garwane Wasi Jaladara sing sabanjure bertakhta dadi negara Madura.
Ananging sebenare Kakrasana dudu sedulur kembar Nayarana, Dheweke malahan sejen ibu, Kakrasana iku putra Dewi Rohini lan Nayarana putra Dewi Dewani. Dewi iki sakwise bersalin, seda. Mula bayi Nayarana disusoni dening ibu Kakrasana. Pramila keloro bayi mau dikira anak kembar.
Raden Kakrasana netrane kedondongan, irunge lan duwe pasuryan serba lengkap (sembada). Nganggo jamang karo garuda mawuri. Berambut terurai karo wangun polos (bisa). Nganggo kalung wulan sabit, dadi tanda, menawa Dheweke isih ksatria muda. Nganggo gelang, nganggo pontoh lan nganggo keroncong. Nganggo ageman katongan (kerajaan).

Raden Kakrasana berwanda: 1. Kilat, 2. Sembada lan 3. Bangbang wetan.


KALA BENDANA
Arya Kalabendana iku putra ragil Prabu Arimbaka raja raksasa negara Pringgandani karo Dewi Hadimba. Arya Kalabendana duwe pitung sedulur kandung, asma; Arimba/Hidimba, Dewi Arimbi, Brajadenta, Prabkesa, Brajamusti, Brajasuwetan lan Brajawikalpa. Kalabendana duwe sifat lan perwatakan; banget jujur, setya, suka berterus terang lan ora bisa menyimpan rahasia.  

Kalabendana seda sebab pukulan/tampongan Gatotkaca sing ora sengaja mateni.  Tampongan Gatotkaca meng sirahe Kalabendana mukur duwe niat ngendheg melung-melunge Kalabendana sing mbukak rahasia perkawinan Abimanyu (putra Arjuna karo Dewi Sumbandra) karo Siti Sundari (putri Prabu Kresna karo Dewi Pratiwi) nalika Abimanyu arep mbojo karo Dewi Utari, putri ragil Prabu Matswapati karo Dewi Ni Yutisnawati, saka negara Wirata. Dendam Kalabendana marang Gatotkaca bisa dilampiasna wektu kedadeyan perang Bharatayuda. Arwahe ngujugna/nuntun senjata Kunta sing dilepas Adipati Karna, raja Awangga, pas nusuk mlebu maring wudele Gatotkaca sing ndadekna patine.


KALA CIREBON



KALA KARNA
Prabu Kalakarna iku raja raksasa negara Awangga. Dheweke ngimpi ketemu karo Dewi Surtikanti, putri Prabu Salya, raja negara Mandraka. Pengasuh Kalakarna, Kilanganti atas titah Sang Prabu, nyolong Dewi Surtikanti lan nggawa menyang ngarepe rajane. Ananging Dewi Surtikanti ora gelem dipereki Prabu Kalakarna lan terus bae nyekeli patrem (keris kanggo dienggo wanita minangka senjata) nang tangane. Prabu Kalakarna sebenare ora wedi marang senjata iku. Sing dadi soal yaiku, menawa Surtikanti arep migunakake patreme minangka senjata bunuh diri, nek awake nganti kejamah Kalakarna.
Ananging setekane Prabu Kalakarna nang papan kuwe, dheweke weruh Raden Suryaputra lan dadi banget nesue. Kedadeyan perang lan Prabu Kalakarna mati dening Raden Suryaputra. Dewi Surtikanti diujugna bali menyang Mandraka, digarwa dening Raden Suryaputra sing sabanjure dadi raja negara Awangga karo sebutan Adipati.
Kaya kiyelah lakon Wayang sing umum dikenal minangka lakon Alapalapan. Ing kerangka lakon ana sawijining putri sing ilang dicolong, ditemokake dening sawijining ksatria lan digarwa dening ksatria itu. Sang putri bisa uga ilang sebab lunga ninggalake negarane. Mulane putrine dadi alap-alapan. Bisa uga putri sing dadi peran utama kawin, nanging lakone sinebut uga lakon alap-alapan.
Prabu Kalakarna netrane telengan, irung haluan perahu, thuthuke ngablak, mlongo, kebek untu lan siyung. Bermahkota topeng, Nganggo jamang karo garuda mawuri, nganggo sunting waderan. Nganggo gelung, nganggo pontoh, lan nganggo keroncong. Nganggo ageman kerajaan lengkap.

Ana cerita sing ngomongake, menawa negara Awangga letake ing desa sing asma Awangga uga lan sing kelebu keasistenwedanaan, saiki kecamatan Ceper, kabupaten Klaten. Penduduk desa iku percaya, menawa kerajaan Awangga jaman Purba letake ing desa iku lan minangka buktine dituduhna anane keris pusaka duweke Karna, Kyai Jalak, sing dadi pujaan penduduk sepapan. Keris itu dianggep keramat, nganti air kumbahan keris kadang-kadang dienggo kanggo sumpah sawijining perkara, kanggo keperluan penyumpahan sawijining perkara iku dijaluk nginum banyu kumbahan. Banyu bisa uga, asal bae dijiot saka desa Awangga, dianggep manjur uga. Ing jaman kerajaan Surakarta, desa Awangga didadekake desa Merdika lan diperintah dening sawijining hamba Kraton, berpangkat Merdikan. Wong-wong keturunan desa Awangga otomatis ulih sebutan Raden.


KALA MARICA




KALA RAHU




KALA

Betara Kala sawijining Dewa, putra Betara Guru lan dilairake ditengah samudera. Betara Kala dilairake arupa geni berkobar-kobar sing ora bisa dipateni. Sekabehane Dewa migunakake kesekten kanggo mateni geni iku, Ananging sia-sia. Sekabehane senjata sing ditujukan marang Betara Kala, nyawiji marang jiwane lan terus tambah sekti. Sabanjure geni malih dadi raksasa sing banget gedhene lan raksasa munggah menyang Suralaya (kerajaan Dewa) kanggo mitakon, sapa bapake.
Jalaran Betara Guru ngrasa kuwatir arep kedaden bencana luwih gedhe, Betara Guru ngaku, menawa raksasa iku putrane. Sabanjure Betara Guru ngilangake kesekten Betara Kala karo nyabut / nugel cacad putrane cacah loro. Kelorone cacad mau didadekake keris lan akhire dadi senjata Pendawa.
Sakwise raksasa iku diakoni putra dening Betara Guru, diparingi jeneng Kala peparab Betara sing tegese Dewa, dititahake berpapan manggon ing Nusakambangan lan sabanjure nduwe garwa Betari Durga.
Dening Betara Guru, Betara Kala diwenehi kekuasaan ing jagad iki kanggo njiot manungsa minangka mangsanya, Ananging manungsa sing arep didadekake mangsa kudu memenuhi syarat-syarat tertentu lan pengambilan mangsanya pun ora kena nyalahi pantangan-pantangan Dewa.
Miturut kepercayaan, jagad penuh larangan lan pantangan. Penyebab sekabehane iku ora liya yaiku supaya manungsa aja nglarani sepada-padaning urip secara badaniah lan batiniah lan supaya manungsa ngajarake kebajikan marang sesamaning ngaurip.
Betari Uma pun ngijinake sesawijining pawongan kanggo didadekake mangsa Betara Kala, menawa wong iku Umpamane nglanggar pantangan-pantangan:
1. Ngrubuhake dhandhang nalikane liwet;
2. Nugelake watu pipisan;
3. Mecahake landesane pipisan;
4. Agawe pagar, sedurunge umah dadi; lan liya-liya.
Kanggo ngalang-alangi tekane Betara Kala, para Dewa uwis nganugerahake marang manungsa sejumlah rafal karo ngucapake tulisan sing ana ing awake Betara Kala, omongan iku bisa nglemahake kesekten Betara Kala.
Unine tulisan iku: Yamaraja jaramaya, jamarani rinumaja, yasiraya yarasia yasirapa parasia lawagna lawagni, sikutara sikutari, sikutaka si bintaki, sidurbala sidurbali, si rumaya si rumayi, si hudaya si hudayi, si srimaya gedah maya, si dayudi si dayuda, hadayudi nihudaya
Betara Kala netrane plelengan, irunge wangun haluan perahu thuthuke ngablak (terbuka). Nganggo jamang karo garuda mawuri, bersongkok Dewa, berambut terurai, berbulu di dada mukur tangan depan sing bergerak, nganggo ageman kerajaan raksasa.
Miturut kepercayaan wong Jawa, dilakoni uga upacara ngruwat kanthi pentas wayang lakon Murwakala. Carane iku kaya giye: Lakon dimainna Wektu sore nganti tamat ceritane. Meh esuk disambung cerita sing ngisahake babagan sawijining anak sing diburu-buru lan akan dipangan Betara Kala. Ananging Betara Kala bisa diapusi karo pangananan lan dheweke gelem  diganti kuwe. Nalikane mangan panganan sing disuguhake, ditontonake karo ndulang sega Wayang Betara Kala.

Sakwise enthek gangguan Betara Kala itu, anak sing diruwat dianggep uwis ucul saka mara bahaya. Sabanjure anak sing diruwat nglebokake dhuwit ing njero paso isi banyu kembang.

KALANJAYA



KALAPRACONA



KALASRENGGI



KALATAKA




KALAYUWANA



KALIMANTARA



KAMAJAYA

Sang Hyang Kamajaya iku anak Semar (Hyang Ismaya). Dheweke Dewa cinta lan rupane endah banget. Kamajaya nduwe garwa Dewi Kamaratih, putri Sang Hyang Resi Soma. Dewi iki sebangsa widadari sing banget ayune. Kamajaya lan Kamaratih ora nate pisah.
Dewa lan Dewi ini tansah njaga keslametan umat manungsa ing jagad iki, utamane keluarga Pendawa. Kamajaya malahan sinebut uga Dewanya Arjuna, sebab Dheweke banget asih marang Arjuna.
Ing Lakon Cekel Indralaya, Arjuna dadi pandita lan Kamajaya teka menyang Dwarawati nyamar minangka Arjuna kanggo nentang Korawa sing arep teka nggoda Dewi Wara Sumbadra, garwane Arjuna.
Miturut kepercayaan wong Jawa, nalika sawijining wanita meteng/ngandhut kanggo kapisanan lan dianakake slametan meteng/ngandhut pitung wulan (Jawa: mitoni), Mula disuguhna uga siji kelapa gading sing digambar Kamajaya lan Kamaratih karo harapan moga-moga ulih berkah saka Dewa lan Dewi itu.

Sang Hyang Kamajaya netrane jaitan, irunge mancung, lan untune ireng sebab sisik. Nganggo ageman kaya Dewa, nanging pas sirah keton minangka ksatria. Dheweke netep ing Cakrakembang papan khusus kanggo Kamajaya lan Kamaratih.


KANESTREN



KANGSADEWA

Kangsadewa, sering uga sinebut Kangsa sebenere putra Gorawangsa, raja raksasa negara Gowabarong sing salin rupa dadi Prabu Basudewa lan kasil main asmara karo Dewi Mahira/Maerah (Jawa), permaisuri Prabu Basudewa, raja Mandura. Kangsadewa lair ing negara Bombawirasing, lan wiwit cilik urip ing asuhan ditya Suratrimantra, adik Prabu Gorawangsa.
Sakwise remaja, dening Suratrimantra, Kangsa digawa meyang negara Mandura kanggo nuntut hake minangka putra Prabu Basudewa. Sebab banget sekti, Prabu Basudewa akkhire gelem ngakoni Kangsa minangka putrane lan diwenehi kedudukan Adipati ing Kesatrian Sengkapura. Kangsa duwe watek angkara murka, pengin menange dewek, penghianat, keras hati, berani lan tansah miturutake nefsunene dewek.
Karo dukungan Suratimantra, pamane sing sekti, Kangsa niat ngrebut tahta kekuasaan negara Mandura saka tangan Prabu Basudewa. Pemberontakan Kangsa gagal. Dheweke mati terbunuh ing peperangan nglawan Kakrasana lan Narayana, putra Prabu Basudewa saka permaisuri Dewi Mahendra/Maekah (Jawa). Ananging Suratimatra mati nglawan Bima/Werjaranra, putra Prabu Pandu karo Dewi Kunti.
Raden Kangsa anak raja raksasa, Prabu Gorawangsa. Prabu ini tetepungan secara malih rupa dadi Prabu Basudewa karo Dewi Maerah, permaisuri Prabu Basudewa, nganti ngandut sang permaisuri iku.
Wektu Kangsa isih ing kandungan, ibu Kangsa, Dewi Maerah, atas titah Basudewa dibuang meng alas lan dijaga dening raksasa Suratimantra, sawijining kepercayaan Gorawangsa.
Sakwise Kangsa lair, Dheweke diemong dening Suratimantra lan sakwise dewasa, Dheweke teka menyang Madura lan njaluk negara iku. Sebab kesektene Kangsa kasil ulih lan nguasani Madura. Para putra Basudewa, Kakrasana lan Nayarana bisa dikalahake, nganti keloro sedulur iku kepeksa kudu diumpetake.
Kangsa mangerteni hal iku lan ngupaya kanggo mateni keloro sedulur iku karo dalan nganakake pertandingan. Suratimantra ngajokake Kangsa minangka jagone. Karo cara kaya kiye Kangsa sebenare pengin mangerteni, ing ngendi sebenare keloro putra Basudewa iku umpetake.
Ing kesempatan iku Bratasena, sedulur Pendawa sing keloro mlebu gelanggang karo migunakake nama Jagalabilawa lan bertanding karo Suratirnantra. Suratimantra mati ing pertandingan iki.
Sementara pertandingan kedadeyan, Kangsa terus nyelidiki papan pandhelikan. Sewalike keloro putra iku terus saja ngawasi Kangsa. Sabanjure dheweke menyerang Kangsa, nganti Kangsa mati.
Kangsa netrane plelengan putih, irunge dempak, bercacad, dadi tanda, menawa Dheweke iku sebangsa raksasa. Nganggo jamang susun telu, nganggo sunting waderan, bersanggul demlik kadal menek, dirias karo garuda mawuri. Sebagiane rambute terurai gimbal, dadi tanda, menawa dheweke sebangsa ksatria uga. Secara lair dheweke iku putra Prabu Basuaewa.
Kerusakan negara Madura ora kira-kira. Para putra Basudewa, Kakrasana, Nayarana, lan Rara Ireng terlantar. Urip ketelu putra raja iku terus-terusan umpetan lan terus digoleti dening Kangsa. Seapik apa bae pandhelikane, akhire dimangerteni uga dening Kangsa, nganti kepeksa Rara Ireng diplayokna dening Nyai Segopi, garwane Antagopa.
Sakwise keprungu dening Kangsa, dioyak-oyak Rara Ireng dening penggawa raksasa Kangsa. Sakwise keburu, nglomboni Rara Ireng karo omongane: Mbesuk, menawa Rara Ireng ulih anak saka raksasa iku, anak iku akan ditukokake anak jaran, dicukur gombak lan diunggahna jaran iku.
Sebab mireng omongane iku, sang raksasa dadi gemblung lan ngronyem ora karuan, ora jelas. Lan Rara Ireng akhire bisa ucul saka mara bahaya.
Miturut kepercayaan, peristiwa Kangsa kedadeyane ing Juwana, nganti penduduk papan iku ora wani mainake Wayang lakon Kangsa, sebab selagi lakon dimainkan arep munggah baya-baya saka kali lan mlaku maring papan keramaian kanggo madep pujaan Dheweke, Raden Kangsa. Lan bengawan sing asma Silugangga letake perek desa Widarakandang, ing kono ana siji wit Widara sing dipageri; Mula pohon iku diarani Widarakandang.
Kepercayaan wong Jawa babagan Wayang banget jerone, nganti mantepe, menawa jaman Purwa ana ing Tanah Jawa. Anane petilasan-petilasan, papan-papan bersejarah penak kanggo ngipuk-ipuk kepercayaan lan takhayul.
Kabar ora bener digawe luwih nglembo maning. Umpamane kabar babagan anane ula sing dikurung. Akeh wong pada teka nonton. Nalikane sawijining wong, sebaline nonton ditakoni, apa bener, menawa ulare ana sisik dhuwit rupiah, Dheweke njawab, menawa ularnya dudu duwe sisik dhuwit rupiah, ananging dhuwit ringgit.

Sebanjure warta nglembno iku sambung-sinambung, ora ngrugina sapa bae. Ana uga pegaweane sing luwih ngrugikna, umpamane sawijining wong sing teka menyang papan keramat lan sewektu arep bali ditakoni, apa ora nganakake slametan lan nek niat nganakake, supaya aweh dhuwit, supados bisa nganakake slametan.


KARTAMARMA

Kartamarma iku salah sawijining 100 saka keluarga Kurawa (Sata Kurawa) sing pangkat.  Kartamarma putra Prabu Drestarasta raja negara Astina karo permaisuri Dewi Gansaka, putri Prabu Gandara karo Dewi Gandini saka negara Gandaradesa. Antarane sedulure sing dikenal dalam pedalangan iku; Duryudana (raja Negara Astina), Bogadatta (raja negara Turilaya), Bomawikata, Citraksa, Citraksi, Carucitra, Citrayuda, Citraboma, Dursasana (Adipati Banjarjungut), Durmuka, Durmagati, Durgempo, GARDAPATI (raja negara Bukasapta), Gardapura, Kartadenta, Surtayu, Surtayuda, Wikataboma, Wilandini (raja negara Purantara) lan Dewi Dursilawati. Kartamarma duwe watek; keras hati, pinter bicara, cerdik, lincah, agak pengecut lan tansah pengin enake dewek.  
Kartamarma mbojo karo Dewi Karastri, putri raja Banyutinalang. Sakwise mertuane seda, Kartamarma dinobatna dadi raja ing Banyutinalang.  Kartamarma ora mati ing medan perang Bharatayuda.  Kartamarma mati dipateni dening Bima sakwise akhire perang Bharatayuda, nalika bareng-baeng Aswatama menyeludup mlebu menyang istana negara Astina dengna niat nyulik lan mateni bayi Parikesit, putra Abimanyu karo Dewi Utari.
Raden Kartamarma putra Prabu Destarastra, raja negara Astina. Dheweke tergolong anggota kerabat Korawa pilihan lan netep ing Banyutinalang. Ing wektu-wektu penting Kartamarma kepilih minangka pahlawan pangkat. Ing perang Bratayuda, Kartamarma tansah jaya ing perang. Nganti enthek perang Baratayuda, Kartamarma isih mimpin kanthi sesingidan sisa sisa tentara Astina.
Nalikane enthek perang Baratayuda, Aswatama duwe tekad kanggo mateni kerabat Pendawa, Kartamarma melu, Ananging sakwise Aswatama mati, dheweke melarikan diri, ketemu karo Wrekodara lan mati dipateni dening ksatria ini.

Ing riwayat diterangna, menawa aluse (sukma) Kartamarma njelma dadi brengkutis (sebangsa serangga) sing tansah ngrubungi kotoran. Kartamarma netrane kedondongan putih, irunge dempak. Nganggo jamang karo garuda gedhe membelakang. Nganggo sunting kembang kluwih. Nganggo kalung ulur-ulur, nganggo gelang, nganggo pontoh, lan nganggo keroncong. Nganggo ageman kerajaan lengkap.


KARTAPIYOGA

Kartapiyoga utawa Kartawiyoga iku putra Prabu Kurandageni saka negara Tirtakandasan. Kartapiyoga awake gedhe, gagah lan berwajah separo raksasa. Kartawiyoga duwe watek keras hati, berani lan tansah mituruti kata hati. Nama Kartawiyoga mulai dikenal sebab karo kesektene Dheweke nekad mendapati keputren negara Mandaraka lan nyulik Dewi Erawati, putri mbarep Prabu Salya karo Dewi Pujawati/Setyawati.
Dewi Erawati diplayokna menyang negara Tirtakandasan maksude arep digarwa. Nanging sedurunge maksud Kartawiyoga klakon, uwis teka menyusul Kakrasana, putra Prabu Baladewa karo Dewi Mahindra saka negara Mandura sing teka bareng-baeng Arjuna, siji saka lima satria Pandawa kanggo membebaskan Dewi Erawati. Akhire Kartawiyoga mati ing peperangan nglawan Kakrasana. Awake remuk kena hantaman Alugara.
Raden Kartawiyoga putra Karendageni, raja raksasa negara Tirtokandasan, negara ing ngisor banyu. Ananging Kartawiyoga arupa manungsa gagah perwira. Sebab gagah perwirane, Kartawiyoga wani nyolong putri Prabu Salya, Dewi Herawati. Usahane kasil lan putri digawa bali ke negarane.
Sebab usaha Raden Pamade lan Wasi Jaladara, Dewi Herawati bisa bali menyang negarane. Kartawiyoga lan bapake, Prabu Karendageni, mati ing peperangan karo Pamade lan Jaladara.

Miturut asal-usul, Raden Kartawiyoga lan Dewi Herawati isih sepupu. Kartawiyoga netrane telengan putih, nganggo kalung wangun haluan perahu, thuthuke gusen. Nganggo jamang karo garuda gedhe membelakang. Berambut terurai wangun gimbal. Nganggo sunting kembang kluwih panjang. Nganggo kalung ulur-ulur, nganggo gelang nganggo pontoh, lan nganggo keroncong. Nganggo ageman kerajaan lengkap.


KEKAYI



KENCAKARUPA

Kencakarupa utawa Kecaka (Mahabharata) iku putra angkat Resi Palasara, saka padepokan Retawu, karo Dewi Durgandini, putri Prabu Basukesti raja negara Wirata. Kencakarupa kecipta saka kemudi perahu sing pecah ketanggor watu gedhe, sing dienggo Resi Palasara lan Dewi Durgandini menyeberangi kali Gangga.
Kencakarupa kedadeyan bebarengan karo sedulure sing liya, yaiku; Rajamala, Upakeca / Rupakeca, Setatama, Gendawana lan Dewi Ni Yutisnawati / Rekatawati.  
Kencakarupa uga duwe telu sedulur angkat liyane, yaiku;  Bagawan Abiyasa, putra Resi Palasara karo Dewi Durgandini, Citragada lan Wicitrawirya, kelorone putra Dewi Durgandini karo Prabu Santanu, raja negara Astina.  Kencakarupa duwe watek keras hati, penghianat, pengin menange dewek, berani lan tansah miturutake kata hati.  
Banget sekti lan mahir ing olah keprajuritan migunakake senjata gada lan lembing/tombak.  Akhir riwayate diceritakake, Kencakarupa mati dalam peperangan nglawan Bilawa/Bima Sebab bareng-baeng sedulure Rupakenca, Setatama lan Gandawana melakukan pemberontakan kanggo menguldikan kekuasaan raja Wirata, Prabu Matswapati.
Raden Kencakarupa iku sedulur kembar Raden Rupakenca, putra Prabu Palasara saka perkawinane karo Dewi Kekayi, putri Prabu Kekaya saka negara Kencakrupa. Ananging Ing kias Dheweke asale lan katir perahu tunggangan Dewi Durgandini, putri Prabu Matswapati lan negara Wirata.
Ksatria ini pahlawan negara Wirata. Iku dadi sifatnya kanggo menjunjung-junjung pribadine lan membanggakan kesektene. Dheweke mati Ing peperangan karo Raden Bratasena, sedulur Pendawa sing keloro.
Matinya Raden Kencakarupa terasa dening kerajaan Wirata Sebab kelangan sawijining pahlawan sing dipuja-puja dening segenap penduduk Wirata. Ananging miturut riwayate, ksatria itu sudah selayaknya lemah Ing perang, disebabake Sebab kesombongannya. Malahan secara batin wong-wong Wirata ngrasa syukur, menawa Kencakarupa mati, jalaran tingkah-lakune miturut anggapan Dheweke mukur akan ngrendahna derajat negara Wirata. Kesekten lan kewanenan iku ora nguntungake, sewalike malah ngrugikake negara iku.
Ananging dening karepe alam, kesekten Kencakarupa bisa ditundukkake dening kegagahan Raden Bratasena. Mula kekalahan pahlawan Wirata iku ora ngrugikake negara lan sebenare malah njunjung martabat negara Wirata.
Raden Kencakarupa netrane kedondongan, irunge sembada, serba lengkap, berkumis, bergodheg (cambang), berambut wangun kadal menek (kaya berkarung memanjat), dalam hal mana rambut dililit seerat-eratnya, Sabanjure dililitkan uga ke sisir panjang sing sinebut sisir plengkung (sisir panjang sing dilengkungkan) saka lilitan rambut pada sisir itulah sing dinaMulan kadal menek.

Cara berlanlan rambu kaya kiye itu berlaku uga dulu di daerah Surakarta, Nalikane kaum lanang isih memelihara rambut panjang. Cara memelihara rambut pada lanang luwih sukar tinimbang pada wanita, Sebab gelung lanang dianggep luwih penting lan kudu luwih rgeni tinimbang gelung wanita. Saben-saben hari rambut lanang kudu diminyaki sekaya kiye rupa, senganti keluar minyaknya, kalau rambut itu diperes; Pangkal rambut diikat seerat-eratnya karo tali sing sinebut tali rambut sing dibuat saka benang ireng. Ananging cara memelihara rambut sing demikDhewekeri mukurlah kanggo para muda utawa kaum tua sing ora migunakake ikat sirah. Dheweke sing bekerja di lingkungan Kraton dulu kudu memelihara rambut secara sing kaya kiye itu. Malahan sewektu mlebu ke dalam Kraton, rambut kudu dilepas saka kondenya sing dalam bahasa Jawa sinebut ngore. Kencakarupa Nganggo jamang susun telu bergaruda lan nganggo sunting waderan. Berpraba, nganggo gelang, nganggo pontoh lan nganggo keroncong. Bercincin di jari manis.


KENYAWANDU

Kenyawandu iku sawijining raksasa wandu (banci), dadi ketua sekabehane raksasa kerajaan raksasa utawa inang pengasuh raja. Wayang iki dienggo ing lakon apa bae minangka sawijining patih nganggo jeneng sekarepe dalange, Umpamane: Cantekawarti, Kepetmega lan liya-liya. Dheweke sekti lan bisa mabur.
Kenyawandu netrane kedelan putih, irunge wangun haluan perahu, thuthuke ngablak (terbuka), untune lan duwe siyung. Nganggo jamang, berambut terurai bergumpal gumpal. Nganggo sunting kembang kluwih panjang. Nganggo gelang, nganggo pontoh, lan nganggo keroncong. Nganggo ageman rapekan lan bercelana panjang berkembang limar. Ing bangkekak diselipna senjata Wedung, yaiku golok pucuke landhep lan wrangkane kayu. Senjata iki minangka tanda, menawa penganggone sawijining hamba raja.
Menawa abdi iki mlebu lingkungan istana, Dheweke kudu nyelipkake wedunge ing bangkekakane belah kiwa. Wedung gunane kanggo nyuwun sawijining menawa  madep raja. Kenyawandu uga dienggo kanggo sengkalan (perhitungan tahun karo kalimat) berbunyi: Buta nembah rarasing nata sing menawa dipetung dadi tahun angka 1525. Sedurunge Kenyawandu atas titah raja, lunga menyang Negara seje, Mula sedurunge wayang Kenyawandu dicacakake lan dalang nggunem kaya giye:
Iku inang Pratiknyawati (nama ini bisa diganti-ganti sesuka dalang) sigra menyang alun-alun sakwise dheweke ulih titah raja. Sanajan sawijining raseksi (raksasa wanita), kesektene tan beda kalyan lanang. Mula dheweke pun diangkat minangka pemimpin ing negara lan tansah ngrampungake tugase. Saiki dheweke nampani titah raja kanggo lunga menyang negara Antahberantah lan tan suwe maneh bakal mabur. Nyata raksasa iki sebangsa manungsa alus. Sanajan dheweke segedhe woh jambe garing, dheweke bisa uga mabur. Alkisah inang Pratiknyawati pun menyingkap kaine lan melengserkan celana panjange. Sabanjure menengadah angkasa karo mejejak bumi lan dheweke mabur bantere kaya lep-lep.

Separo wong duwepanemu, menawa Kenyawandu dadi lambang kepercayaan raja. Jalaran dheweke jiwane dudu lanang lan dudu uga wanita, Mula dheweke ulih kepercayaan raja kanggo srawung karo lanang uga karo wanita, Sebab Kenyawandu ora perlu dicemburoni karo sapa bae. Dadi kepercayaan raja diwenehake marang dheweke sing suci lair-batine. Banget-banget uga alus kasare batin bisa dideleng saka ujud lan tingkah lakune.

KESAWASIDI



KIMINDAMA



KREPA
Resi Krepa utawa Kirpa (Mahabharata) iku putra keloro Prabu Purungaji, raja negara Tempuru karo permaisuri Dewi Uruwaci.  Resi Krepa duwe kakak kandung asma Dewi Krepi sing sabanjure dadi garwane Resi Drona. Saka padepokan Sokalima, Wiwit muda Krepa ngabdi ing negara Astina wiwit masa pemerintahan Prabu Pandu.
Sebab mahir ilmu falsafah dheweke diangkat dadi penasehat kerajaan. Krepa duwe watek jujur, setya lan penuh pengabdian.  

Resi Krepa urip minangka pandita wadat (ora bersentuhan karo wanita).
Ana pirang-pirang versi babagan akhir uripe Resi Krepa, Ing Mahabharata diceritakake, Resi Krepa urip nganti jaman Prabu Parikesit, lan diangkat dadi Parampara/Ahli nujum kerajaan.  Cerita Pedalangan nyebutake, Krepa mati dening tangan Adipati Karna, Sebab dheweke nentang pengangkatan Adipati Karna dadi Senapati Agung Kurawa. Kisah seje nyebutake. Krepa mati dening panah Arjuna sakwise akhire perang Bharatayuda, nalika dheweke bareng-baeng Aswatama nyusup mlebu istana Astina kanggo mateni Parikesit.


KREPI

Dewi Krepi utawa Kirpi (Mahabharata) iku putri mbarep Prabu Purungaji, raja negara Tempuru karo Permaisuri Dewi Uruwaci.  Dewi Krepi duwe adik kandung asma Krepa/Kirpa sing dadi pandita Istana Negara Astina.  Dewi Krepi duwe kesekten bisa salin rupa dadi apa bae sing dheweke karepake. Dewi Krepi nate salin rupa dadi Jaran Sembrani wadon kanggo nulungi Bambang Kumbayana/Resi Drona mabur nyeberangi laut. Dewi Krepi sabanjure dadi isteri Bambang Kumbayana, lan kagungan putra lanang asma Bambang Aswatama.

Nalikane Resi Drona lan Aswatama manggon di negara Astina lan kasil mangun padepokan Sokalima, Dewi Krepi tetep manggon netep ing negara Tumpuru, nganti akhir hayate.


KRESNA RONDON




KRESNA SURAK


Prabu Kresna sing Wektu awale asma Narayana, iku putra Prabu Basudewa, raja negara Mandura karo permaisuri Dewi Mahendra/Maekah (Jawa).
Prabu Kresna lair kembar bareng-bareng kakaknge, Kakrasana, lan duwe adik sejen ibu asma Dewi Sumbadra/Dewi Lara Ireng, putri Prabu Basudewa karo permaisuri Dewi Badrahini.
Prabu Kresna uga duwe sedulur sejen ibu asma Arya Udawa, putra Prabu Basudewa karo Ken Sagupi, sawijining swarawati keraton Mandura. Prabu Kresna iku titisan Sang Hyang Wisnu sing paling akhir.  Kejaba banget sekti lan bisa tiwikrama, dheweke uga duwe pusaka-pusaka sekti, antara lain; Senjata Cakra,  Kembang Wijayakusuma, Terompet/Sangkala Pancajahnya, Kaca paesan, Aji Pameldi lan Aji Kawrastawan.
Prabu Kresna ulih negara Dwarawati Sakwise ngalahake Prabu Narasia, sabanjure munggah tahta peparab Prabu Sri Bathara Kresna. Prabu Kresna duwe garwa 4 (papat):
1.  Dewi Jembawati, putri Resi Jembawan karo Dewi Trijata saka  pertapaan Gadamalana, kagungan putra ; Samba lan Gunadewa (awujud
kera).
2.  Dewi Rukmini, putri Prabu BisMula/Arya Prabu Rukma karo Dewi
Rumbini saka negara Kumbina, kagungan putra: Saradewa (awujud  raksasa), Partadewa lan Dewi Titisari/Sitisari.
3.  Dewi Setyaboma, putri Prabu Setyajid/Arya Ugrasena karo Dewi
Wersini, saka negara Lesanpura, kagungan putra ; Arya Setyaka.
4.  Dewi Pratiwi, garwane keturunan titisan Sang Hyang Wisnu, putri  Nagaraja saka Sumur Jalatunda, kagungan putra ; Bambang Sitija lan Dewi  Siti Sundari.
Sakwise sedane Prabu Baladewa/Resi Balarama, kakange, lan musnahe kabeh Wangsa Yadawa, Prabu Kresna kepengin moksa. Prabu Kresna wafat ing kawontenan tapa karo perantaraan panah sawijining pemburu asma Ki Jara sing babagan sikile.
Sakwise dadi raja Nayarana asma Prabu Harimurti lan Padmanaba Sebab Dheweke iku titisan Begawan Padmanaba. Asma uga Prabu Dwarawati, jalaran dheweke dadi raja negara Dwarawati. Asma Kresna, jalaran kulite sing ireng.
Dheweke bisa bertakhta ing Dwarawati, jalaran kasil ngalahake sawijining raja raksasa asma Prabu Kunjana Kresna saka negara Dwarawati lan nama Kresna iku dienggo lan dheweke nganggo asma Prabu Kresna. Prabu Kresna iku pengasuh utawa sinebut uga dalang Pendawa, yaiku sing nglakokake siasat kenegaraan, peperangan lan liya-liya.
Prabu Kresna duwe senjata bernama Cakra. Senjata sing mukur bisa dikuasani dening titisaning Wisnu. Prabu Kresna nduweni uga azimat Kembang Wijayakusuma kanggo nguripake maneh sing mati selagi durung takdire.

Prabu Kresna berwanda: 1. Gendreh, karangan Sri Sultan Agung di Mataram, 2. Rondon lan 3. Mawur. Tumrape dalang mayangake Nayarana utawa Prabu Kresna kelebu pekerjaan sing angel, jalaran omongane sing diucapkan keloro tokoh iku kudu bisa dirasakake kewicaksanaane lan selain wijaksana omongane kudu lucu lan lelucon sing digawakake dudu lelucone pelawak, ananging lelucon wicaksana. 

KUMBAKARNA



KUMBAYANA




KUNTI
Dewi Kunti utawa Dewi Prita (Mahabrata) iku putri keloro Prabu Basukunti, raja negara Mandura karo permaisuri Dewi Dayita, putri Prabu Kunti, raja Boja. Dewi Kunti duwe telu o sedulur kandung asma; Arya Basudewa, Arya Prabu Rukma lan Arya Ugrasena.
Dewi Kunti mbojo karo Prabu Pandu, raja negara Astina, putra Bagawan Abiyasa karo Dewi Ambiki. Saka perkawinan iku dheweke angsal anak telu asma; Puntadewa, Bima/Werkundara lan Arjuna. Sedurunge mbojo karo Prabu Pandu, Dewi Kunti uwis duwe putra saka Bathara Surya akibat kesalahane ngrapal/maca mantera Aji Pepanggil/Aji Gineng ajaran Resi Druwasa.

Putrane iku asma Basukarna/Aradea utawa Suryatmaja sing sakwise dadi raja di negara Awangga dikenal karo nama Adipati Karna. Dewi Kunti banget senenge lan nyinaoni ilmu-ilmu kejiwaan/kebatinan.  Dewi Kunti duwe watek welas asih. Kanthi kebak kecintaan dheweke ngasuh lan ndidik keloro anak kwalone. Nakula lan Sadewa, putra Prabu Pandu karo Dewi Madrim, ngluwihi cintaane marang putra-putrane dewek.  Akhir riwayate diceritakake, Dewi Kunti mati moksa bareng-bareng karo Dewi Gansaka lan Prabu Drestarasta Sakwise rampungnya perang Bharatayuda.


KUNTIBOJA


Prabu Kuntiboja iku raja negara Madura lan kakek keluarga Pendawa: Yudistira, Wrekodara, lan Arjuna saka keturunan ibune, Dewi Kunti. Kuntiboja asal keturunan raja saka India. Sakwise teka ing Astina, dening raja Astina dheweke dititahake kanggo mrentah negara Boja, sing sabanjure asma Madura. Dadi Madura kalebu wilayahe Astina.

Prabu Kuntiboja netrane kedondongan, irunge lan duwe pasuryan serba lengkap, berkumis, berjenggot. Bermahkota, Nganggo jamang susun telu karo garuda mawurii, berpraba. nganggo gelang, nganggo pontoh lan nganggo keroncong. Nganggo ageman bokongan raton.

KURUPATI

Raden Harya Kurupati iku asma cilike raja negara Astina. Dheweke putra Prabu Dastarastra, raja negara Astina. Kurupati tegese sing nguwasani suku Kuru. Kabeh sedulur Kurupati sing cacah satus kurang siji sinebut Korawa. Negara Astina kondhang minangka negara sing sugih.
Ing cerita Wayang, saben-saben wayang duwe asma loro, yaiku sewektu isih muda lan sakwise dadi tua. Umpamane Prabu Yudistira sing sewektu awale asma Puntadewa. Sebanjure Wrekodara utawa Bratasena sewektu awale. Arjuna utawa Pamade sewektu awale, Nakula-Sadewa utawa Pinten-Tangsen sewektu awale. Prabu Baladewa utawa Kakrasana sewektu awale, Prabu Kresna utawa Nayarana sewektu awale. Prabu Salya utawa Narasoma sewektu awale. Akhire uga Adipati Karna utawa Suryaputra sewektu awale, Dewi Sumbadra utawa Rara ireng sewektu awale, Pendita Durna utawa Kumbayana sewektu awale, lan Sangkuni sing sewektu awale asma Harya Suman.

Harya Kurupati netrane telengan putih, irunge dempak, Nganggo jamang susun telu karo garuda gedhe membelakang, berambut wangun udalan (ucul). Nganggo kalung ulur-ulur. Nganggo gelang, nganggo pontoh lan nganggo keroncong. Nganggo ageman bokongan raton.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar