ABIMANYU
Jeneng liyane Abimanyau yakuwe : Angkawijaya,
Jaya Murcita, Jaka Pangalasan, Partasuta, Kirityatmaja, Sumbadraatmaja,
Wanudara dan Wirabatana.
Abimanyu putrane Arjuna, salah salah siji
saka lima satria Pandawa sing mbojo karo Dewi Sumbadra, putri Prabu Basudewa,
raja Negara Mandura. Dadi Abimanyu anake Arjuna karo Dewi Sembadra.
Abimanyu duwe dulur 13 tunggal bapa beda
biyung. Arjuna mbojo karo Dewi Badrahini duwe anak 13 yakuwe : Sumitra,
Bratalaras, Bambang Irawan, Kumaladewa, Kumalasakti, Wisanggeni, Wilungangga,
Endang Pregiwa, Endang Pregiwati, Prabakusuma, Wijanarka, Anantadewa dan
Bambang Sumbada.
Abimanyu dadi kekasih Dewata. Wiwit nang
wetengane ibune (kandutan) wis ulih “Wahyu Hidayat”, sing duwe daya : bisa
mangerteni sekabehing samubarang. Nalikane dewasa Abimanyu ulih “Wahyu Cakraningrat”, sawijining
wahyu sing bisa nurunake raja-raja agung. Abimanyu nduweni sifat lan
perwatakan; alus, apik tingkah lakune, ucapane jelas, tekade kuwat, tanggung
jawablan satria.
Kanggo ilmu keprajuritan Abimanyu diwulang
bapake yakuwe Arjuna. Babagan ilmu
kebathinan diwulang kakine, Bagawan Abiyasa. Abimanyu manggon ing kesatrian
Plangkawati, sakwise ngalahna Prabu Jayamurcita. Abimanyu duwe bojo loro yaiku
:
1.
Dewi Siti Sundari, putri Prabu Kresna , Raja Negara Dwarawati
karo Dewi Pratiwi,
karo Dewi Pratiwi,
2. Dewi Utari, putri Prabu Matswapati karo
Dewi Ni Yutisnawati, saka negara Wirata, lan peputra Parikesit.
Abimanyu gugur ing medan
perang Bharatayuda dening gada Kyai Glinggang duweke Jayadrata, satria
Banakeling.BEGAWAN ABYASA
Prabu
Abyasa anake Prabu
Palasara, raja Astina nalika jama sedurunge Pendawa dadi ratu ing Astina., Abyasa dadi ratu ngganteni Prabu Palasara. Prabu Abyasa Raja sing bijaksana, adil lan asih mring kawula dasih. Abyasa kenceng nyekeli adat-istiadat raja.
Abyasa
sakteruse
dadi raja
pendeta, tegese
raja sing dadi
pendeta, sinebut
Begawan Abyasa lan manggong ing
Gunung Retawu utawa
Saptarengga. Nalika dadi raja jejuluke
Prabu Kresnadipayana. Begawan
Abyasa pindah saka alam fana menyang alam kaswargan bareng nyawa-raganya kabeh ra ana
sing ditinggal disusul dening Dewa nganggo kendaraan
sorot (cahaya).
Prabu
Kresnadipayana matane dijait,
irung mancung, jenggoten. Nganggo mahkota jamang telung susun nganggo garuda madep mburi. Berpraba, nagnggo kain bokongan kerajaan lan sepaton. Begawan Abyasa yaiku Prabu Kresnadipayana sakwise dadi pendeta. Nganggo ageman
daster sing nylembrehj meng mburi, nganggo jamang
garuda madep mburi,
suntinge kembang kluwih, nganggo ageman, nganggo selendang lan sepaton.
Sedurunge
muksa (wafat ilang bareng jiwa ragane),
Begawan Abyasa mubeng-mubeng dietutake keluwarga Pendawa lan keturunane kanthi rasa trenyuh, sebab wektu itu
perang Baratayudha wis kawiwitan. Karo nelangsa nek menangi papan rusak sebab perang terus
didandani. Menawa nemoni
jiwa-jiwa sing matine urung sempurna disempurnakake kanthi donga mantra.
Lan nalika
Sang Begawan ngerteni menawa
jiwane Pendeta
Durna urung mati
sempurna, mula Abyasa prentah
Pendawa, supaya nyempurnakake,
jalaran Pendeta Durna iku gurune para Pendawa. Atine Pendawa trenyuh. Pendawa weruh
menawa Perang
Baratayuda akibate gede banget.
Sang
Begawan duwe yuswa dawa lan sempet nekseni lahire buyute
Raden Parikesit. Asma
Kresnadipayana dienggo dening
Raden Parikesit, sakwise dadi raja Astina, kaya
adat-istiadate wong Jawa, nalikane ngganteni pangkat bapake. Ana maning adat kebiasaan Jawa njiot separo
asmane bapake sakwise kawin.
ADIMANGGALA
ADIRATA
AGNYANAWATI
AMBA
AMBALIKA
AMBIKA
AMONGDENTA
PATIH
AMONGDENTA
Amongdenta patih Prabu
Sridenta, raja negara Jumapala. Dheweke mbelani rajane sing nduweni
kekarepan mateni / musnahake
kerabat Pendawa. Amongdenta gugur
nalikane
perang karo
Pendawa.
Amongdenta mripate plelengan putih, irunge kaya ombak
arahe perahu, tutuke mlompong nganti keton untu lan siyunge.
Nganggo jamang garuda madep
mburi lan nganggo praba. Nganggo sunting kembang kluwih, nganggo kalung
ulur-ulur. Nganggo gelang, nganggo pontoh, lan nganggo keroncong. Nganggo kain wangun
raja raksasa muda.AMONGMURKA
ANDRIKA
ANGGAWANGSA
ANGGIRA
RADEN ANGKAWIJAYA
Raden
Angkawijaya putra Raden Arjuna saka
perkawinane karo
Dewi Wara Sumbadra. Nom-nomane jejuluk Abimanyu. Garwane sing kapisanan Dewi Siti Sundari, putri Prabu Kresna,
ora
duwe putra. Garwa nomer loro, Dewi Utari, putri Prabu
Matswapati, duwe putra
Prabu Parikesit, keturunan Pendawa paling keri nalikane jaman Purwa.
Perkawinane Angkawijaya karo Dewi Utari ora sababag, sebabe Dewi Utari seumurane embah buyute Angkawijaya, ananging sebab berkah
para Dewi ora owah
sifate lan tetep keton enom. Angkawijaya manggon ing Plangkawati. Negara kiye sedurunge negarane raksasa sing dikalahake Angkawijaya.
Angkawijaya
banget disayang ibu-bapake. Semono uga Angkawijaya banget sayang marang Raden Gatotkaca. Kekarone ksatria iki tansah bantu
binantu ing palagan
perang. Ing
perang Baratayuda Angkawijaya diangkat dadi
panglima. Angkawijaya kena tipune
Korawa lan dikurung ing lingkungane mungsuh, sing andadekake
Angkawijaya pisah
karo tentara Pendawa.
Kaya unine
cerita, Angkawijaya gugur sebab ketrajang panah kang banget akehe ing awake, nganti awake
arupa panah, nganti wong tuwane ora bisa ngenali maning. Sanajan tatu arang kranjang Angkawijaya terus ngamuk, lan akeh mungsuh
kang kasil dipateni. Dening pujangga perang
Angkawijaya dipuji sebab awake kang kebak panah dadi nambah gantenge Angkawijaya. Ing lakon Wahyu Cakraningrat,
yaiku wahyu kerajaan, disebutna, menawa
Angkawijaya
kemasukan wahyu iku arep nduweni keturunan kang bakal dadi raja gung
binatara. Mulane akeh ksatria sing kepengin wahyu iku, antarane Raden Samba, Raden
Angkawijaya lan para
Korawa. Ananging sing ulih
wahyu mukur
Raden Angkawijaya.
Lan pihak
Dwarawati, putra Prabu Kresna yaiku
Raden Samba kepengin ulih
wahyu, ngenteni,
tapi ora kasil, mulane Raden Samba kepengaruh dening swasana
sing dadi sebab deweke adoh saka wahyu iku.
Para
Korawa ora gelem
ketinggalan lan pengin ulih wahyu. Kurawa
menda-menda dadi
Pendawa Lima kanthi
Suyudana dadi
Puntadewa, Dursasana dadi
Wrekodara, Kartamarma dadi Arjuna,
lan Citraksa lan Citraksi dadi Nakula lan Sadewa. Ananging usahane
Kurawa tetep
gagal gagal maning.
Angkawijaya netrane
jaitan, irunge mancung, raine anteng. Nganggo gelung diriasi garuda madep mburi.
Nganggo sunting waderan, nganggo kalung putran wangun wulan arit. Nganggo gelang,
nganggo pontoh lan nganggo keroncong. Nganggo ageman katongan lan celana
cindai. Raden Angkawijaya berwanda: Rangkung lan Bontit.
RADEN ANOMAN
Anoman
iku
kethek putih kaya kapuk. putra Betara Guru karo Dewi Anjani, sawijining putri pasuryan lan tangane kethek. Anoman uga
diarani :
1. Maruti, sebab duwe angin, kaya Raden Wrekodara lan mulane Anoman sinebut sedulure Wrekodara sing duwe
kesekten
angin;
2. Ramadayapati, tegese diaku anak dening Sri Rama;
3. Bayutanaya, tegese diaku anak Betara Bayu;
4. Kapiwara, tegese pendeta kethek;
5. Anjaniputra, putra Dewi
Anjani.
Wiwitane
Anoman urip jamane Sri Rama, mbelani Sri Rama kelangan garwane, Dewi Sinta, sing dicolong raja raksasa Prabu
Dasamuka saka
negara Alengka. Anoman diutus
Sri Rama nemoni
Dewi Sinta sing diumpetake
Dasamuka ing
Alengka ing Taman
Arga Soka. Anoman kasil
nggawa bali Dewi Sinta mring Sri Rama. Sakwise tekan Alengka, Anoman mbakar
istana Alengka nganti enthek dadi awu.
Banget
gedhene pambelane Anoman tumrap Sri Rama. Anoman duwe umur dawa banget.
Entheke
jaman Sri Rama, manangi
jaman Pendawa, Anoman dadi pamomonge Pendawa Lima
manggon
ing Gunung
Kendalisada dadi pandhita kethek.
Anoman dadi papan panggonan pitakonan marang babagan kang angel-angel jaaran
Anoman dianggep waskita ing ngelmu..
Anoman
netrane plelengan putih, irung lan
thtuthuk kethek.
Nganggo
sanggul kadal
menek nyambung karo bunthute sing dawa
saka
ngisor nganti nutupi
sanggule diriasi karo gelang. Nganggo gelang, nganggo pontoh, nganggo keroncong. Duwe kuku pancanaka kaya Wrekodara. Sikil kethek. Nganggo ageman poleng kaya Wrekodara wangun raton kumplit. Pasuryan lan
awake kabeh
putih, dadi tandha menawan Anoman iku kethek ules putih.
Tingkah
polah Anoman nalikane diutus Sri Rama madosi Dewi Sinta, diceritakake kaya tembang iki : Anoman melumpat sampun,
prapteng witing nagasari, mulat
mangandap katingal, wanodya yu kuru aking, gelung rusak awor lemah,
kang iga-iga kaeksi.
ANILA
ANIMANDAYA
ANJANI
ANJANI KERA
HYANG
ANTABOGA
Hyang
Antaboga yaiku sawijining
Dewa kang mapan ing ngisor
bumi lapisan kapitu lan
nduweni
istana ing Saptapratala tegese bumi lapis kepitu. Antaboga kalebu Dewa Ular mulane bisa ganti
wujud dadi ula
naga. Diceritakake, menawa istana sangisore bumi iku banget endahe, tan prabedha
kaliyan istana
para Dewa ing
Suralaya.
Hyang
Antaboga kagungan
putri asma Dewi
Nagagini. Putri iki
digarwa
dening Raden
Wrekodara patutan siji aran Raden
Antasena utawa
Anantasena utawa
Antareja.
Hyang Antaboga netrane
kaya dondong, irung aln tutuk jangkep. Nganggo mahkota topong, nganggo jamang
garuda madep mburi nganggo jenggot, nganggo ageman selendang, sepaton, nagnggo
ageman Dewa kumplit.
RADEN
ANTAREJA BANYUMAS
RADEN ANTAREJA SOLO
RADEN ANTAREJA TIWIKRAMA
Raden
Antareja puterane Bima/Werkundara, salah sijine saka lima satria Pandawa, karo
Dewi Nagagini, putri Hyang Anantaboga karo Dewi Supreti sekang Kahyangan
Saptapratala. Antareja duwe 2 sedulur lalang beda ibu, yaiku Raden Gatotkaca,
putra Bima karo Dewi Arimbi, lan Arya Anantasena, putra Bima karo Dewi
Urangayu. Wiwit cilik Antareja manggon
karo ibu kakine ing Saptapratala (dasar bumi). Antareja duwe ajian Upasanta paweweh
Hyang Anantaboga. Ilate sakti banget, mahluk apa bae yen didilat tapak sikile
bakal mati.
Antareja
kulite napakawaca, mula kebal sakabehing senjata. Antareja duwe cincin
mustikabumi, paweweh ibune, sing ampuhe ora bakal mati menawa sikile isih
ngidak bumi/lemah, lan bisa nguripake
manungsa kang mati kang durung pestene. Kesakten liyane Antareja bisa urip lan
mlaku sajeroning bumi. Antareja duwe sifat lan watak : jujur, meneng, bekti
marang luwih tuwa lan asih marang kang luwih muda, rila korban lan gede
kepercayaanne marang Sang Maha Pencipta.
Antareja agarwa
Dewi Ganggi, putri Prabu Ganggapranawa, raja ula/taksaka ing Tawingnarmada, lan
duwe putra Arya Danurwenda. Sakwise dewasa Antareja dadi raja ing negara
Jangkarbumi ajejuluk Prabu Nagabaginda. Antareja seda sedurunge perang
Bharatayuda awit karepe dhewek kanthi cara ndilat tapak sikile dhewek minangka
tawur (korban untuk kemenangan) keluarga Pandawa ing perang Bharatayuda.RADEN ANTASENA
Antasena
iku Putra Bima/Werkudara, satria Pandawa, karo Dewi Urangayu, putri Hyang
Mintuna (Dewa iwak) di Kisiknarmada. Antasena duwe 2 sebapa beda ibu, yaiku : Antareja,
putra Dewi Nagagini, lan Gatotkaca, putra Dewi Arimbi. Wiwit cilik
Anantasena manggon bareng ibu lan kakine ing Kisiknarmada. Awake kebak
sisik iwak/urang mulane kebal marang senjata. Antasena bisa urip ing darat lan
banyu.
Antasena
nduweni kasekten arupa sungut sekti, mahluk apa sing disenggol lan kena upase
bakal mati. Antasena duwe pusaka Cupu Madusena, sing bisa mbalekake wong mati
kang durung pesti janjine. Antasena ora bisa mati menawa isih nyenggol banyu
utawa uape banyu. Antasena watake jujur, terus terang, prasaja, wani mbelani
bebener, ora tau nglombo.
Sakwise dewasa, Antasena
dadi raja ing negara Dasarsamodra, bekas negarane Prabu Ganggatrimuka sing mati
ing peperangan. Antasena seda sedurunge perang Bharatayuda. Antasena mati moksa
(lenyap dengan seluruh raganya) atas kehendak/kekuasaan Sang Hyang Wenang.
DEWI ARIMBI RASEKSI
Dewi Arimbi utawa Hidimbi
(Mahabharata) iku putri nomer loro Prabu Arimbaka, raja raksasa negara
Pringgandani, karo Dewi Hadimba. Dewi Arimbi duwe sedulur pitu tunggal
bapak biyung yaiku, Arimba/Hidimba, Arya Prabakesa, Brajadenta, Brajamusti,
Brajalamatan, Brajawikalpa lan Kalabendana.
Dewi Arimbi kagarwa Bima/Werkudara,
satria Pandawa, putra Prabu Pandu, raja negara Astina karo permaisuri Dewi
Kunti. Saka pernikahan iku duwe putra dijenengi
Gatotkaca. Dewi Arimbi dadi raja negara Pringgandani, ngganteni kakange, Prabu
Arimba, sing gugur ing peperangan lawan Bima. Jalaran Dewi Arimbi asring
manggon Kesatrian Jodipati ngethutake garwane, kekuasaan negara Pringgandani diwakilna
adikne, Brajadenta nganti Gatotokaca dewasa lan diangkat dadi raja negara
Pringgandani kanthi gelar Prabu Kacanegara.
Dewi Arimbi duwe kesakten; bisa malih
rupa saka wujud raksasa dadi putri ayu. Dewi Arimbi duwe sifat lan
watek; jujur, setia, bekti lan banget asihe marang putrane. Arimbi mati ing
palagan Perang Bharatayuda mbela putrane Gathutkaca kang gugur jalaran panah
Kunta duweke Adipati Karna, raja negara Awangga.
Dewi Arimbi putri Raksasa, sedulure
Prabu Arimba, raja raksasa negara Pringgadani. Ing sawijining dina ngimpi ketemu
karo Raden ksatria Pendawa sing kaloro. Sang putri ngupaya nggoleti Raden
Bratasena lan ketemu, nalikane babad alas minangka gawe negara. Ing ngarepe Bratasena, Arimbi ngambul
sikile Bratasena lan ngethokake isi atine. Ananging Bratasena ora seneng, jalaran
Arimbi memper raksasa.
Nalika semono ibu Bratasena, Dewi
Kunti ngendika, “Oh, eman lan melasi temen kowe cah ayu.” Sabda Dewi Kunti ndadekake
owahe Arimbi dadi putri ayu. Pramila terus digarwa Raden Bratasena.
Ing langen asmara, sawijining
ksatria umume ngrayu lan mbujuk ( ngungkung). Bratasena ora ngalem-alem Arimbi.
Carane ngetokake rasa prasaja banget. Disbutake menaw alise Arimbi ing nduwur
mripat, irunge ing nduwur tutuk, rambuting nduwur sirah, lan carane njagong ing
dwurur pupune banget kasare.
Ananging omong lan polahe Bratasena iku malah
ndadekake putri tambah kepencut. Polah tingkah Bratasena sing kaya mau
ndadekake senenge Arimbi, jalaran deweke ora was-was.
HARIMUKA
Harimuka yaiku raksasa kang asale
kedadeyan saka ari-ari nalika laire putri kembar telu Dewi Amba, Dewi Ambika lan
Dewi Ambalika.
Raksasa iki tansah angalang-alangi
menawa katelu putri mau arep dilamar lan jalaran kesektene Harimuka mulane
lamaran marang katelu putri mau tansah gagal bae.
Sabanjure Harimuka dikalahake dening Dewabrata kanthi japa mantra lan aprang
tanding Harimuka bisa dikalahake lan dheweke balik wujud marang asale dadi
ari-ari.
Harimuka netrane plelengan, irung
wangun haluan perahu, tutuk ngablak ngablak (terbuka lebar), untu lan siyunge
keton. Nganggo ageman jamang kanthi garuda mawuri, nganggo sanggul keling, nganggo
sunting kembang kluwih kaya umume kabeh raja raksasa. Nganggo ageman kebesaran.
Wengise raksasa iki Katon saka praupan lan pasang tangane.
Andharan katrangane cekak mula nggampangake mangerteni isene tokoh mau. Salam sutresna budhaya ringgit purwa hing sakindhenging Nuswantara.
BalasHapus