PENGANTEN ADAT JAWA
Modul
pasinaon smp lan smk kagem kalangan pribadi disadur saka berbagai sumber.
Penulis Guru Bahasa Jawa SMP Al Islam Cipari dan SMK Tarbiyatul Islam
Kawunganten.
Upacara temantenan adat Jawa
iku salah siwijiné upacara sakral adat Jawa sing nduwé rantaman (urut-urutan)
upacara lan tata cara sing wis pakem utawa baku. Tata upacara temantenan iku
nglambangake nyawijine risang temanten kakung miwah temanten estri kanthi
pangajab bisa mangun bale wisma kanthi ayem tentrem pindha mimi lan mintuna.
Padatan, rantaman inti upacara
diselenggarakake neng dalemé pengantèn putri, sing dadi pamangku gati yaiku wongtua utawa kaluwarga pengantèn putri nanging tetep
dibantu déning kaluwarga saking pengantèn kakung.
Dene rantaman adicara pengantènan
adat Jawa ing saben
dhaérah béda ginantung miturut kekiyatan ekonomi saben
kaluwarga.
Upacara-upacara
pengantèn adat Jawa antarané:
SIRAMAN
Acara siraman iku sejatiné minangka
upacara perlambang kanggo ngresikake jiwa calon pengantèn sakloron. Upacara iki diselenggarakaké sedina sadurungé ijab kabul lan dilakokaké ing omahé calon
pengantèn putri lan kakung, padatan ing bageyan omah sing rada amba kaya ing
mburi omah utawa ing taman ngarep
omah. Sing nyiram sepisan padatan wong tua calon mantèn banjur sedulur liyané uga kalebu pemaes.
Tembung midodaren iku asale saka basa Jawa yaiku widodari utawa bidadari neng basa Indonesia. Acara iki
duwe kekarepan yen mbengi sakdurunge acara mantenan iku, kabeh para widadari
mudhun saka suwarga kanggo aweh pengestu uga kanggo
pralambang yen sesuk neng acara utama, penganten putrine bakal ayu kaya
widodari.
Neng acara iki penganten putri ora
metu saka kamar wiwit jam 6 sore nganti tengah wengi lan dikancani dening
sedulur-sedulur putrine sing ngancani sinambi aweh nasihat. Rerangken acara
neng wengi midodaren iki séjé-séjé ing saben dhaérah, kadhang ana sing
dibarengaké karo acara peningsetan lan srah-srahan.
SRAH-SRAHAN
Srah-srahan iku uga diwastani
"asok tukon" yaiku calon pengantèn kakung mènèhaké ubarampe lan ragat
sing bakal kanggo ngleksanakaké pahargyan penganténan. Tuladhané uba rampé,
kayata: beras, sayuran, pitik, jajan pasar lan
liya-liyane. Saliyané iku sing paling penting ana ing pepasrahan yaiku dhuwit sing
tumprapé kanggo ngragati upacara pahargyan ing omahé pengantèn putri.
UPACARA PANGGIH
Sarampunge acara ijab kabul (akad
nikah) dianakake acara Panggih.
Ing acara iki kembang mayang digawa metu saka omah lan
didelehake neng prapatan cedhak omah. Tujuané yaiku kanggo ngusir roh jahat.
Sawise iku pengantèn putri ketemu (panggih) karo pengantèn kakung kanggo
nerusaké upacara: balang suruh, Wiji dadi, Pupuk, Sinduran, Timbang,
Kacar-kucur, Dhahar klimah, Mertui, lan Sungkeman.
UPACARA BALANGAN SURUH
Upacara balang suruh minangka
pralambang sih katresnan lan kasetyan ing antarané pengantèn kakung lan putri.
UPACARA WIJI DADI
Penganten kakung ngidak endhog pitik
nganti pecah, banjur pengantèn putri misuhi/ngresiki sikil/ampeyané pengantèn
kakung nganggo banyu kembang. Upacara iki minangka prelambang sawijining kepala
kaluwarga sing tanggung jawab marang kaluwargane.
PUPUK
Ibu pengantèn putri ngusap-usap
sirah/mustaka mantu kakung minangka tandha ikhlas nampa manten kakung mau dadi
bageyan kulawargane.
SINDURAN
Lumampah alon-alon kanthi nyampirake
kain sindur, minangka tandha pinangantèn sak kloron wis tinampa dadi kulawarga.
TIMBANG
Pinangantèn sak kloron lungguh ing
pangkonané bapaké pengantèn putri, minangka perlambang katresnané wong tuwa
marang anak padha karo mantu.
DHÉKORASI
Dhékorasi dipasang ing dalemé sing
duwé gawé, wujudé werna-werna.
DHAHAR KLIMAH
Pengantèn kekalih dhahar
dulang-dulangan minangka pralambang pinangantèn kekalih arep urip susah lan
seneng kanthi bebarengan.
MERTUI
Wong tuwane pengantèn putri methuk
wong tuwané pengantèn kakung ing ngarep omah lan bebarengan tindak menyang
acara resepsi.
SUNGKEMAN
Pinangantèn sak kloron sungkem
nyuwun pangèstu marang wong tuwa kekalih.
KENDURÈN / RESÈPSI
Kendurèn utawa
kenduri iku dadi puncak acara pengantènan, uga kadang diarani resèpsi utawa walimahan. Sejatiné kagiyatan iki nduwé makna
upacara slametan, slamet merga inti acarane yaiku ijab kabul wis rampung diselenggarakaké. Ing
acara iki, pasangan pengantèn nrima mangayubagya saka sedulur, kanca uga kabeh sing teka ing acara iki.
DHÉKORASI
Dhékorasi dipasang ing dhalemipun
ingkang gadhah dhamel, wernané wonten kathah.
MASANG TARUB
Masang tarub gumantung marang
kahanan ing dalemé sing duwé kajad.
PEMAES
Upacara paesing calon pengantèn
putri ing wanci sabibaripun upacara siraman, kajibahan ditindhakke juru paes
utawi dhukun pengantèn.
CATHETAN
Rantaman Upacara Pernikahan Adat Jawa
Pernikahan utawa temantenan iku
salah sawijining prastawa wigati wonten sejarah panggesaning saben-saben
manungsa. Masyarakat Jawa duwe adat istiadat utawa pranata cara dhewe kanggo
ngleksanakake upacara sakral, upacara adat temantenan jawa. Upacara sakral
punika kawiwitan saka patepungan dumugi wancine pernikahan utawa kad nikah.
Saben-saben tahapan upacara temantenan iku nduweni simbol-simbol saben-saben
bagian. Utawa tahapan upacara sakral iku anduweni pralampita dhewe-dhewe lan
mengku kekajengan khusus saben acara kang lumampah.
Dene rantamaning adicara upacara sakral dhauping
risang temanten kekalih kang lumrah nduweni urut-urutan :
1.
NONTONI
Ing tahap iki diperlokake perane sawijining
caraka / utusan / perantara. Caraka iki utusan saka kaluwraga calon temanten
kakung kanggo nemoni kaluwaga calon temanten estri saperlu nontoni yaiku
ndeleng/ningali kaluwarga calon temanten putri saka lingkungan cedhake.
Lumrahe utusan teka ing omahe kaluwarga calon
temanten putri akanthi calon penganten putra. Ing papan iku calon temanten bisa
pepanggihan langsung sanajan namung sedhela. Pepanggihan sagebyaran iku
kedadeyan nalika calon temanten putri ngedhalake unjukan saha dhaharan minangka
sugata.
Utusan kasambut silaning akrami dening kaluwarga
calon temanten putri yaiku wong tuwa temanten putri sakloron, calon temanten
putri, lan kaluwargane, umume paklik, pakdhe, utawa simbah.
Adat Nontoni punika satunggaling tata cara Jawi, mligi satunggaling
kulawarga ingkang kagungan putra kakung, badhe ngersakaken putra mantu, ingkang
dados inceranipun. kagem putranipun, gampilipun ingkang badhe dipun suwun dados
sisihanipun putranipun
Mila kulawarga kakung lajeng mbudidaya matah satunggaling wakil kulawarga
utawi duta, ingkang kadhawuhan nangletaken utawi pados sisik melik, wonten
dalemipun lare estri ingkang dados inceranipun wau.
Mila wakil kulawarga wau sowan wonten tiyang sepuhipun lare estri , ingkang
ugi nganthi putra kakungipun. Liripun samangke saged pirsa piyambah larenipun.
Dene kulawarga pihak putri, sampunipun nampi rawuhipun para tamu, ing
salajengipun badhe ndhawuhi putranipun putri ingkang dados wigatosing rembag
kadhawuhan ngladosaken unjukan, sarta dhahar kagem para tamu wau.
Liripun sageda dipun pirsani ingkang badhe ngersakaken, leres lan
botenipun.
Pramila adat nontoni satunggaling adat ingkang luhur, awit upacara Nontoni
boten nilar suba sita anggen sami gesang ing madyaning brayat agung kang maneka
warni
Punapa
ingkang dipun kajengaken BIBIT, BEBET, BOBOT:
Wigatosing rembag: Upacara Nontoni, satunggaling adat tiyang sepuh
ingkang badhe kagungan kersa mantu, kanthi pangajab putranipun manggih begja
mulya. Mila 3 prekawis kang dados tetimbangan : BIBIT, BEBET, BOBOT
Sambet bab wau, lanjeng punapa werdinipun, lan punapa tasih relepan?: Saking
pemanggih kula bab upacara nontoni, najan kawontena tambah maju, lare sampun
sami tepang, nanging jejering tiyang sepuh kinten kula sae lan prayogi
tetep cawe-cawe, paring tetimbangan. Jaman kawuri tetimbanganipun kados ingkang
asring kapireng ingkang dipun wastani: BIBIT, BEBET LAN BOBOT punika. Dene
saking pemanggih kula tetimbang punika wonten saenipun, awit werdinipun :
- Bibit.
Gampilipun wiji, asal-usul saking pundi utawi kulawarga kang kados pundi.
Awit kula pitados bibit ingkang sae tumusipun damel brayat utawi kulawarga
ugi sae, boten gampil crah utawi padudon.
- BEBET.
Kinten kula tetimbangan punika ugi tasih perlu, awit; bebet = sipat, watak
larenipun, murih saged larasing anggenipun sami bebrayan. Mila
pangajabipun murih saged sami mong kinemong antawis satunggal lan
satunggalipun. Mila ingkang perlu dipun emut, bilih watak dados
sandhanganing tiyang , utawi dados ciri-wancinipun, boten saged ewah.
- BOBOT,
tumanduk saged saking kapinteran, saking derajat, utawi saged kadungan
raja brana.
Ewa semanten
kula sumanggaken. Awit sedaya ugi saking nasibing lare. Nanging yen ngemuti duk
semanten dados tetimbangan bilih BIBIT, tegesipun wiji, utawi asal-usuling
kulawarga, kados pundi sae lan botenipun, BEBET, tegese derajat turunipun,
mligi sipat lan watakipun. BOBOT, tegesipun larasing gesang ing tembe wingking
Makaten saklumit gambar adat nontoni ingkang kula mangertosi. Pramila kula
sumanggakaken para sutresna budaya badhe nanggapi.
2.
NAKOKAKE/NEMBUNG/NGLAMAR
Saderenge ngancik tahap salajengipun, utusan mitaros prakawis pribadi,
yaiku punapa sampun wonten punapa dereng calon temanten putra kagem calon
temanten putri. Menawa dereng, tumuli utusan ngaturaken pirsa bilih kaluwaga
calon temanten putra gadhah kekajengan pengin besanan.
Adat ingkang
sampun, upacara lamaran katindakaken saksampunipun angsal sisik melik, lare
istri ingkang dados inceranipun cetha dereng dipun wengku kakung.
Dene
urutaning adicara lan uba rampening Lamaran kang baku
1. Atur pambuka
saking kulawarga
2. Atur
panglamar ( saged ngagem surat , atur pangandikan).
3. Caos tanda
katresnan ( oleh-oleh, maneka warni dhaharan saking ketan, werdinipun
murit saged lengket / kelet) tumus sageda lajeng rumaket pepindhaning renggang
gula kepyur pulut
4. Caos kintun
oleh-oleh yen tamu wau kondur
5. panutup.
Sateruse calon temanten putri disengi pepanggihan kaliyan calon temanten
putra kanggo ditakokake apa calon temanten putri kersa kaajab pinangka sisihane
(gelem pora dadi bojone). Menawa setuju terus disiapake pirembugan sacukupe.
Pirembugan mau yaiku babagan kapan utusan calon temanten putra sowan malih
kanggo nalekake kekancingan rembag (paningset).
Paningset iku minangka sibol bilih calon temanten putri wis kaiket kanthi
ora resmi dening calon temanten putra. Umume paningset arupa kapika
(ali-ali/cincin), dhuwit sakikhlase, lan jajanan khas daerah. Peningset ini
bisa dibarengi dengan acara pasok tukon,
yaiku paweweh barang-barang arupi pisang sanggan (pisang jenis raja
setangkep), seperangkat busana kagem calon pengantin wanita, lan upakarti utawa
bantuan nalika upacara pernikahan badhe kalaksanakaken kadosta : beras, gula,
sayur-mayur, bumbon, lan dhuwit sacukupe.
Nalikane kabeh wis lumaku rancag lancar, mula katemtokake titi mangsa
(tanggal lan dina) ijab kobul. Lumrahe dina ijab kabul diselarasake kaliyan
weton (neptu dina lan neptu pasaran = dina kelahiran miturut petung jawa)
kekalih calon temanten. Sejanipun kanthi titi mangsa kang pinilih ijab kobul
ndadosake tuwuhing kabagjan, kasejahteran, kemakmuran kagem sedaya kaluwarga.
3. PASANG
TARUB
Nalikane tanggal ijab kobul wis disarujuki, saterasipung
masang tarub sadurunge dina ijab kobul. Tarub digawe saka godhong klapa sing
dienam lan diwenehi wilah pring, lan ijuk utawa welat minagka taline. Sudos
upacara pasang tarub slamet, dianakake upacara gawe segatumpeng kumplit. Bareng
karo masang tarub, dipasang uga tuwuhan. Tuwuhan yaiku sepasang wit gedhang
raja raja sing uwoh, dipasang ing kiwa tengene pintu mlebu. Wit pisang lambang
keagungan lan nduweni makna arupa harapan supaya kaluwargaanyar iki ing tembe
mburine kecukupan sandhang pagane. Lumrahe ing sisih kiwa tengene pintu mlebu
uga diwenehi godhong kelor amengku teges nggurah akabehing pengaruh jahat sing
arep mlebu papan upacara, semono uga janur kuning minagka simbol keagungan.
Saking pemanggih kula Tarub, satunggaling adat mligi tiyang ingkang badhe
kagungan kersa mantu. Liripun jaman kawuri kagem ngawekani yen tamu ingkang rawuh
kathah. Nanging ugi kepara malah saged dados pratanda bilih ing mriku wonten
ingkang kagungan kersa. Kejawi saking punika ngendikanipun para pini sepuh
bilih pasang tarub satunggaling adat ngawekani dhatengipun bab-bab ingkang
boten prayogi, mila tarub ugi dados satunggaling srana talak balak.
Manut crita kina pasang tarub dados pratanda nyuwun dumateng ingkang jagi
lingkung utawi papan mriku kawentaripun dipun sebat ingkang mbaureksa, kanthi
pangajab murih tumut ngrencang-ngrencangi. Nanging ugi wonten ingkang kagungan
pemanggih dados srana anggenipun nyuwun dumateng ‘Ki Jaka Tarub’ supados kersa
mbantu sarta jagi anggenipun kagungan kersa murih papan wau saged
cekap(amot) lan mboten nguciwani anggenipun nampi para tamu.
Kejawi saking punika pasang Tarub. asring wonten ingkang ngagem petang
utawi tetimbangan ingkang sipatipun dipun wastani “saat”. Dene
tetimbangan wau lajeng kados-kados dados paugeran awit dinten lan wancinipun
dados pathokan, lan wonten bab sanes, kados contonipun yen sareng naasipun
kulawarga. mila pinanggihipun unik. Dene tetimbangan kula ingkang baken; dinten
lan wekdal saged disengkuyung dening sanak sederak punapa boten, nuwun semu
punika kula. Ingkang tentu kemawon boten nilar paugeran Jawi, awit wewujudan
tarub wau estu damel regenging papan, kepara damel aguning budaya Jawi, sarta
saged damel kajen kelingan kang kagungan kersa.
Pasang tarub punika saking masang tratak dan bleketepe, serta
pasang tetuwuhan. Dene Tetuwuhan punika kapasang kagem regol mlebet
medalipun tamu.
Tutuwuhan ingkang dipun agem werni-werni, ingkang awujud
who-wohan ( biji ), wit-witan, ingkang kapilih dados lambing punpa ingkang
dados pangajabipun ingkang kagungan kersa. Kadosdene
- Pisang
Raja Ayu
- Kelapa
ganding
- Tebu
wulung
- Pari
lan cantle
- ron-ronan
; keluwih,ringin dan kroton lsp
Pasang
“Tratak”
Jaman kawuri tratag dipun damel saking “kepang” nginggilipun katutup
“bleketepe”. Bleketepe punika ; nam-naman ron klapa. Nanging samika
tratak umumipun dipun gantos tenda. Tratak pinggiripun paringi
“janur kuning”. Dene masangipun paugeranipun kadamel mlengkung, werdinipun
amayungi. Dene tembung “janur” ngendikanipun mengku werdi saking
‘jan-nur’, tegeseipun ‘jan’ saking tembung “jane” dene
‘nur’ cahya. Mila werdinipun Cahya ingkang nyata, utawi terang sanyata.
Dene werdinipun masangan janur kuning dados lambang tetenger ing wanci punika
ing mriku wonten manten.( Yen wis ana janur kuning mlengkung sira aja
wani ngganggu wanita iku).
Salajengipun punapa kemawon uba rampe kagem damel tarub
1. Damel
“kajang” utawi tratak, cagak saking deling ampel utawi wulung (pring), lan
payon kadamel kepang , nginggil dipun sukani nam-naman “bleketepe”, pinggiring
tratak dipun rengga janur kuning kapasang melengkung.
2. Tetuwuhan,
kapasang ing ngajeng / regol ‘pintu masuk’. Tetuwuhan punika saking pisang
raja, cengkir gading, tebu wulung, pari lan cantel, ron kluwih, ron
kruton lan ron ringin. Miturut gotheking ngakathah sedaya wau kapilih mengku
pralampita, satunggaling pangajab saking kang kagungan damel
3. Werdinipun Pisang
raja” kapilih kang sepuh, wonten kalih tundhun” . kang werdinipun
lambang pangajab ing tembe para putra kagungan watak/sipat kados raja ingkang berbudi
bawa laksana, lan tansah dipun pitados tiyang kathah, sarta tansah
mranani, kejawi saking punika mugi gesangipun lare kados dene pisang “rila
pejah yen sampun wonten wohipun”
4. “Pari
wulu” kalih unting’ utawi cantel (salah satunggal) lambang sang
pinanganten kathah rejeki, boten kekirangan.
5. Klapa
ganding ‘2 janjang’. Lambang ing tembe pinangantin saged gesang ing pundi
papan, sarta saged migunani gesangipun mligi brayatipun sumrambah tiyang sanes
6. Tebu wulung’
2 batang, kapasang kiwa tengen regol wau pinangka tolak balak, nanging ugi
dados lambing mantepaning manah anggenipun kagungan kersa. Kejawi saking punika
pangajabipun pengantin ing tembe gesang ipun sampun namung pados manisipun
kemawon, kadosdene pepatah “habis manis sepah dibuang”
7. Ron
keluwih’, dados lambang supados ing tembe wingking gesangipun saged tansah
‘linuwih’ , sarta gesangipun saged kacukupan ; bab raja brana sarta
derajat dsb
8. Ron
ringin, mengku werdi gesangipun sageda dados payunging kulawarga,
sumrambah dateng masyarakat sakiwa tengenipun. ( nuwun sewu boten malah
damel kapitunan )
9. Ron kroton /
puring, kejawi dados tolak bala mligi roh alus ingkang badhe ngganggu
kawilujenganpin sarta badhe njugaraken sesambetanipun bebrayan
10. Mila tarub
satunggaling pratanda pasang tolak balak sambet anggenipun kulawarga
badhe kagungan kersa mantu. Dene janur kuning kang mlengkung dados lambang
bilih lare putri putranipun bapak ( N ) sampun wonten ingkang mengku. Mila
pasangipun kedah melengkung mengku werdi ngrengkuh.
4.
MIDODARENI
Upacara midodareni kawiwitan kanthi upacara siraman. Siraman banjur
midodareni. Papan kanggo siraman digawe saemper sendhan karias tanaman maneka
warna. Pelaku siraman iku wong kang dituwakake cacah pitu. Sasampune siraman
calon temanten masuh raine (raup) nganggo banyu kendi kang digawa ibune,
sateruse kendi kabanting nganti pecah kanthi pangucap “sunarnya sapunika sampun
pecah kados wulan purnama”. Salteruse calon penganten kabopong ramane ke papan
ganti ageman.
Sakwise ganti busana, diterusake potong rambut dening wong tuwane temanten
putri. Potongan rambut dikubur ngarep omah. Bubar ngubur rambut banjur dhodhol
dawet, sing adol ibu temanten putri
dipayungi bapake. Dhuwit sing kanggo tuku dhawet arupa kreweng / pecahan
gendheng sing digawe bunder. Maknane pangajeng-ajeng mbesuk nalika urip
bebarengan pikanthuk rejeki tumpuk undhung kaya cendhol dhawet ora kanthi
kangelan yaiku tukune nganggo kreweng.
Rerangken acara candhake yaiku midodareni, yaiku asal saka tembung widodari
(kajenge memper widodari). Midodareni iku upacara kanthi kekajengan agawe
swasana calon temanten kados widodari. Tegese temanten kekalih kaajab bisa
kados widadara lan widadari, suk tembe bisa lestari, guyub rukun, tentram lan
sejahtera.
5. AKAD
NIKAH
Akad nikah iku inti acara temantenan. Umume kalksanakake sadurunge upacara
resepsi. Dilaksanakake miturut agami utawa keyakinane dhewe-dhewe, kanthi
diseksine kekalih tiyang sepuh temanten. Dados ingkang ngleksanakake akad nikah
iku petugas saka catatan sipil utawa petugas agama.
6. PANGGIH
Upacara panggih kawiwitan kanthi pertukaran
kembar mayang, kalpataru dewadaru ingkang minangka sarana saka rangkaian
panggih. Sateruse kalajengaken balangan suruh, ngidak endhog, dan mijiki.
UPACARA
PANGGIH PENGANTEN GAGRAg NGAYOGYAKARTA
- LAMPAHING
ADICARA PANGGIH
Ngemuti bilih kabudayan Jawi estu luhur, liripun mengku sasmita, kebag ing
pralampita, awit kebag ing pitutur utawi piwucal luhur kang sinandi. Ingkang
tlonjongipun amargi kawios saking pangandikan utawi pangajab ingkang kagungan
karsa, boten sanes murih sageda sami manggih kabegjan, gesang kang utami.
Dene Adat upacara panggih penganten punika pancen boten sami antawisipun
daerah satunggal lan satunggalipun, kados dene gagrak Ngayogja kaliyan gagrak
Solo, sarta daerah sanesipun, semanten ugi uba-rampenipun, sarta lampahing
adicara. Pemanggih kula, sedaya wau ingkang dados sumber boten sanes saking
kraton, utawi ingkang kagungan panguwaos wedal semanten. Mila gagrak Yogja ugi
saking Kasultanan Kraton Ngayogyakarta Hadiningrat, semanten ugi gagrak Solo
saking kasunanan Kraton Surakarta Hadiningrat.
Nanging ingkang badhe kula aturaken, mligi upacara panggih gagrak Ngayogya,
ingkang sampun sumebar sarta mekar sak jawining kraton. Kepara sampun dados
paugeran saking para empu ingkang sami pinitados
Dene upacara Manten kula pilah dados kalih perangan inggih punika:
Upacara
sangajenging tarub
1. Purwakaning
upacara: Manten kakung lan pangombyong yen dumugi ngajeng Tarub kendel,
lumarape Sanggan ingkang dipun aturaken Rama-Ibu Manten Putri, kang werdinipun;
atur wuninga bilih Manten kakung sampun rawuh, mila nyuwun palilah enggal
kersa manggihaken putranipun putri. Yen sanggan sampun katampi,
tumuli penganten putri kaboyong medal, dipun purwakani medalipun kembar mayang.
Dene padatan kembar mayang kasenggolaken penganten kakung nembe kembar mayang
dipun bucal, werdinipun mbucal sesukeripun saha paring pambiwara, yen wanci
punika wonten manten .
2. Balang-balang
suruh / sadak: ( manten putri 3, kakung 4 ) yen sampun sami aben ajeng (
2-3 m) lajeng sami balang-balangan. Werdinipun mengku pralambang anggenipun
sami kapang (kesusu weruh).
3. Wijikan,
Manten putri mijiki maten kakung wonten ranupada, kanthi ngguyur toya sritaman
3 X. Werdinipun dados tanda anggenipun nucekaken Kakungipun, awit
badhe mlebet / ngadani upacara ingkang langkung wigati utawi suci, ugi saged
dipun wastani tanda tresnanipun ingkang putri.
4. Mecah tigan
ayam: Salajengipun manten jumeneng aben ajeng, tumuli Nyi Sembaga mundut tigan
kathuthukan larapan maten kekalih, tumuli tigan kapecah / kabanting. Werdinipun
dados tandha anggenipun pecah pikiranipun badhe manunggal, lan sageda saged
numusi wiji dadi. Salajengipun penganten kekalih kaboyong mlebet
Upacara ing
nglebet dalem
Manten dipun
dherekaen mlebet dening Ibu pengaring, lan pangombyong. Dene Urutaning
lampah upacara :
1) Tampa
kaya; Manten Kakung maringi guna kaya manten putri, Werdinipun kakung maringi
guna kaya kang kasuntak kanthi tuntas kagem sisihanipun kang dipun tresnani,
mila lajeng dipun bundheli, nanging tumusing manah tasih dereng pitados, mila
lajeng katitipaken Ibunipun.
2) Dhahar
klimah: Kakungipun mundut sekul kakepel 3X, kaparingaken ing lancaran kang
kaasta manten putri, lajeng kadhahar sisihanipun piyambak, kang kakung namung
mirsani kanthi mesem… bingah. Lajeng sami wijik, lan ngujuk sesarengan.
3) Sungkeman,
yen besan badhe rawuh, prayogi dipun papak, yen sampun lenggah nembe sungkeman.
Sepisanan sungkem tiyang sepuhipun putri, lajeng sungkem tiyang sepuhipun
kakung ( besan)
Adicara
punika mligi yen mantenipun prawan kaliyan joko. Awit yen randha asal joko, lan
sewalikipun, sarta tasih wonten sambet sederek, pranataning adicara boten sami.
Kejawi punika yen putra manten putri mbajeng, asring dipun adani langkung
rumiyin ngunjuk rujak degan, werdinipun pinangka pambuka tumuruning wahyu
penganten ing kulawarga. (ingkang mbikak margi / bukak dasar ).
Makaten
sawentawis adat upacara Panggih Manten gagrah Ngayogjakarta. Ingkang sampun
dados paugeran
Atur Cecala
bab Uba rampe upacara panggih, Ing Ngajeng Tarub:
- Sanggan
(pisang raja setangket, ganten, sekar setaman, lan lawe wenang
- Gantal.
suruh kalinting isinipun; gambir lan apu katangsuli tali lawe
- Ranupada
( lemek kagem mijiki suku ) lan siwur
- sekar
setaman ( mlathi, kenanga lan mawar )
- tigan
ayam kampung
Ubarampe
upacara, Ing nglebet utawi ing pedaringan
- Kagem
tampa kaya; inggih punika:
a. arta receh,
cacah jangkep, saking kang alit dumugi ageng piyambak)
b. biji-bijian (
wiji = winih) ingkang saget tuwuh;dele, tholo, kacang ijo, beras, jagung
lan sanesipun.
c. empon-empon:
dlingo bengle
d. sekar
sritaman,
e. Kacu wadha
kagem wadah guna kaya wau.
f. Kagem dhahar
klimah: sekul kuning, kanthi lawuh ati ayam kapindang antep, saged dipun pepaki
upami ngagem lalapan, lan sanesipun
g. Piring kagem
dhahar, Wijikan lan serbet / kacu
h. Unjukan pethak / teh ( lan rujag degan yen perlu )
Gendhing
ingkang dipun agem:
1. Gendhing
Bindri : kagem ngiringi rawuhipun maten Kakung
2. “Ladrang
Penganten Pl Barang= kagem upacara wiwit balang-balang dumugi kabotong mlebet dalem
3. “Ladrang
“Ganti Wibawa Pl Barang, utawi kidung Dhandhanggula penganten kagem upcara
kacar-kucur lan sungkeman.
UPACARA
PANGGIH PENGANTEN GAGRAG SOLO
Cekaking rembag: Nglajengan punapa sampun iaturaken rikala Minggu
kapengker, upacara panggih gagrak Ngayogyakarta. badhe kula sambet kados
pundi yen gagarak Solo, lan ing pundi bedanipun. Nuwun sewue ingkang kula
aturaken punika, mligi tata ados adat kabudayan sakjawining kraton ingkang
sampun dipun tangsuli dening paugeran-paugeran, kepara sampun kekahaken dados
paugeran umum,
Upacara
sangajenging tarub
Panataning
pangombyong (pormasi barisan) Maten kakung
1.
Cucuk lampah (ingkang pinangka wakil keluwarga)
2.
Sanggan
3.
Kembar Mayang sepasang
4.
Maten kakung lan 2 ; pengaring Kakung
5.
Pangombyong (kulawarga, warga sanesipun. Tiyang sepuh
boten tumut)
Panataning
lampah (pormasi barisan) Maten Putri
1.
Cucuk lampah,
2.
Putri Domas ( Penari gambyong,yen perlu ngagem )
3.
Kembar Mayang sepasang
4.
Maten putri lan 2; pengaring Putri
5.
Tiyang Sepuh.
6.
Mligi warga nunggal bapa biyung ( boten perlu
perlu pengombyong)
Tata
rakiting upacara
1.
Manten kakung rawuh dipun purwakani gending Kebo Giro
( monggang)
2.
Rombongan dumugi ngajeng Tarub, kang ngasta sanggan
lajeng mlebet ( kados Yogja). tumuli Rombongan Manten putri medal .
3.
Litunan Kembar Mayang, kembar mayang saking kakung
kacaosan keluarga, samangke kapajang sakiwa tengening dampar rinengga /
pedaringan. Dene kembar mayang saking putri kabucal wonten jawi ( prapatan)
4.
Balang-balang sadak ( namung kaping sepisan)
5.
Manten Kakung ngidak tigan ing ranu pada
6.
Manten putri mijiki sukunipun.
7.
Manten kaboyong mlebet ngadani adicara kacar-kucur.
Nalika mlebet maten kekalih dipun kemuli sindur, Ibunipun. Werdinipun tiyang
sepuh nggendhong kekalih putranipun, Mila cakcakanipun Ramanipun wonten
ngajeng maten, dene maten kekalih sami nyepengi bangkejan ramanipun, Ibunipun
wonten wingking maten kaliyan nyepengi sindur ingkang dipun kemulaken, lanjeng
mlebet, dipun rumiyine embar mayang saking kakung wau. Ingkang dipun pandegani
cucuk lampah.
7.
BALANGAN SURUH
Upacara balangan suruh dilakokake dening kekalih
pengantin kanthi genten-genten. Gantal sing digawa dibalangake marang temanten
putra dening pengantin putri sinebut gondhang kasih, dene gantal sing dicekel temanten
putra sinebut gondhang tutur. Makna balangan suruh yaiku minangka pangaja
sedaya mala, alangan, piawon saged ical lan ngedohi awit kabalang gantal kalawau.
Gantal digawe saka godhong suruh ditekuk kaya linthingan (istilah Jawa:
dilinting) ditaleni benang putih/lawe. Godhong suruh minangka perlambang supados
temanten kekalih saged nyawiji ing cipta, karsa, dan karya.
8. NGIDAK
ENDHOK
Upacara ngidak endhog diwiwiti juru paes, pawongan
sing ngrias pengantin lan migunakake busana temanten, endhog dijiot saka bokor
diusapake bathuke temanten putra lan temanten putri supaya ngidhak endhog mau
nganti pecah. Ngidak endhog duwe makna seksual, menawa calon temanten kekalih
sampun pecah pamore.
9. WIJI
DADI
Temanten putri masuh / ngreseki sikiletemanten
putra nganggo banyu kembang setaman. Minangka pralambang menawa “wiji” sing
diturunake adoh saka bebaya lan dadi keturunan kang utama.
10.
TIMBANGAN
Upacara timbangan dilakoni sadurunge temanten
manggon ing papan pelaminan. Upacara timbangan kanthi cara : ayah temanten
putri njagong antara temanten saklron. Temanten putra njagong ing pupu tengen,
temanten putri lungguh ing pupu kiwa. Astane bapak rinangkul ing temanten
kekalih. Salejenge bapak matur menawa temanten kelalih wis seimbang, padha
abote. Makna upacara timbangan yaiku minangka pralampita menawa temanten
kekalih saged seimbang ing rasa, cipta, lan karsa.
11.
KACAR-KUCUR
Yaiku carane kakung aweh raja kaya saka kantong
kain, putri namapani nganggo kain sindur sing diselehake pangkone. Kantong kain
isi dhuwit recehan, beras kuning, kacang kawak, dhele kawak, kara, dan bunga
telon (mawar, melati, kenanga atau kanthil). Makna kacar kucur yaiku tandha
menawa temanten kakung tanggungjawab golet nafkah kanggo kaluwargane. Raja kaya
sing diselehake kasebut ora kena tiba sethitik-thithika, maknane supados temanten
putri kaajab nduweni sifat gemi, nastiti, surtini, lan ngati-ati ngatur rejeki sing
diparingi garwane.
1) Upacara
timbangan, tumindakipun: Ramane Lenggah, lanjeng maten sami dipun pangku
pupu kiwa tengen ramanipun. Tumuli Ibune nyuwun pirsa:”Abot endi
Pak?” Ramanipun paring wangsulan: “Padha wae “
2) Upacara
Tandur:: bibar mangku Ramanipun lajeng jumeneng, tumuli manten kekalik
pundhakipundipun cepengi asta kiwa tengen lajeng kalenggahaken (katuncepaken)
mimba tiyang tandur
3) Upacara
Tampa Kaya, sami Yogya
4) Dahar
Klimah, tumindakipun manten kakung mundut sekul kakepel kaping tiga, dipun
paringaken piring ingkang dipun asta manten putri, lajeng sami dipuin dhahar
sesarengan (Kembul dhahar) lajeng wijik, lan ngujuk sarengan.
5) Yen
manten putri bajeng, lajeng diun adani ngunjuk rujag degan, tumidakipun: Ibu
maten mundut rujag degan, kacaosaken garwanipun, yen sampun diujuk, sisihanipun
nyuwun pirsa: ” Piye pak rasane?
6) Garwanipun
mangsuli:”wah seger sumyah, lajeng rujak dipun suwun Ibunipun, lajeng kaunjuk,
kanthi manthuk-manthuk, lajeng dipun paringaken putra manten kekalih, supados
ugi ngicipi unjuk.
7) Sungkeman,
dipun purwakani metuk besan, yen sampun lenggah, lajeng dipun purwakani
sungkeman, caranipun kados Yogya.
Cathetan: Gendhing
ingkang dipun agem:
1.
Gendhing Kebo Giro utawi Monggang kagem Maten kakung
rawuh
2.
Kodhok Ngorek kalajengaken Ktw Laras Maya upacara
panggih dumugi kalenggahaken. Kalajengaken Ladrang Mugi Rahayu kagem ngabekten
TANTINGAN = putra
dalem Kakung,
PANANTUNAN
= putra
dalem PUTRI
Macul
tumpeng = Putrine
luwih tuwa
medot
lawe
= tasih
misan
Ancik-ancik
pipisan =
sepupu ( sak Eyang )
Nyecek mawa
( bugel) = yen kakunge wis tau krama
12.
DULANGAN
Dulangan yaiku sawijining upacara kanthi cara temanten
kekalih dulang-dulangan dhaharan lan unjukan genten-genten. Makna dulangan yaiku
minangka simbol seksual, padha-padha aweh lan nampani.
13. SUNGKEMAN
Sungkeman yaiku upacara sing dilakoni kanthi
cara tetamnten kekalih lungguh jengkeng kanthi nyepeng lan ngambung lutut wong
tuwa sakloron, saka pihak temanten putra saha pihak temanten putri. Makna
upacara sungkeman yaiku minangka simbol wujude rasa hormat anak marang wong
tuwa.
14. KIRAB
Upacara kirab arupa arak-arakan dening para
putri domas, cucuk lampah, lan kaluwarga cedhak kanggo njemput lan ngiringi temanten
medhal saka papan panggih utawane arep mlebu papan panggih. Kirab minangka sawijining
simbol pikormatan kagem temanten kekalih dados ratu raja sedina kaajab bisa
mimpin lan mbina kaluwarga kanthi becik.
15. JENANG
SUMSUMAN
Upacara jenang sumsuman dilakoni sakwise kabeh
acara perkawinan paripurna. Utawa, jenang sumsuman minangka puji syukur awit
acara saged kaleksanakake kanthi lancar, sehat dan waras. Umume jenang sumsuman
kaleksanakake wengi, yaiku wengi sakwise acara perkawinan.
17.
BOYONGAN/NGUNDUH MANTEN
Winastan boyongan amarga temanten putri lan
temanten putra dening kaluwarga temanten putri dianterake wonten daleme
temanten putra.
Ngunduh manten dianakake ing omahe temanten
putra. Umume ngundhuh manten daleksanakake sepasar sakwise upacara ijab kobul.
BEDANIPUN
UPACARA MANTEN JOGJA LAN SOLO
Dene wanci
punika kula badhe ngaturaken mligi bab bedanipun upacara adat
ingkang bade kagungan kersa mantu. Mligi Ngayogyakarta kaliyan Solo. Ingkang
sampun dipun damel paugeran, ingkang sipatipun kepara nasional. Dene
gambaripun Upacara makaten:
No
|
Gagrak
Yogya
|
Gagrak
Solo
|
Keterangan
|
1
|
Nontoni
|
Nontoni
|
Woten,
sampun boten mlapah
|
2
|
Lamaran
|
Lamaran
|
Woten,
sipatipun mana suka adat kulawarga
|
3
|
Asok tukon
|
Asok tukon
|
Woten,
sipatipun mana suka adat keluwarga
|
4
|
Srah-srahan,
Nyantri
|
Srah-srahan
|
Woten,
sipatipun mana suka, umum sapunika sedinten utawi kalih dinten saderengipun
ijab
|
5
|
Tarub
|
Tarub
|
Woten,
sipatipun mana suka, awit wonten 3,2,1 dinten saderengipun tempuking
damel utawi lijab
|
5
|
Siraman
|
Siraman
|
Woten,
Resmi padatan benten. Solo, wonten bopongan, mande dawet lan potong
rekma. Yogya bibar siraman gantos busana nyampingan grompol + nogosari
|
6
|
Midodareni
|
Midodareni
|
Woten,
sipatipun Resmi, padatan benten. Solo wonten nebus kembar mayang
|
7
|
Ijab
|
Ijab
|
Woten.
sipatipun Resmi menggahing nagari
|
Panggih
|
Panggih
|
Woten,
sipatipun Resmi atat Jawi padatan tata upacaraipun benten-benten
|
|
8
|
Resepsi
|
Resepsi
|
Woten,
Siapatipun resmi, mana suka
|
Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.
BalasHapusMaturnuwun ingkang kathah, Pak, seratipun panjenengan mbiyantu kula sanget kangge ngrampungaken laporan Basa Jawa. Tansah sukses, Pak! :)
BalasHapus